Una de les grans ‘batalles’ durant la guerra freda va ser la cursa tecnològica -especialment en l’àmbit lunar- entre la Unió de Repúbliques Socialistes Soviètiques (URSS) i els Estats Units d’Amèrica (EUA). Malgrat que la guerra freda ja es va acabar la cursa tecnològica entre les grans potències s’ha mantingut i la Xina s’ha erigit en un gegant tecnològic. Precisament a la Xina, els investigadors de la Universitat de Tsinghua (Pequín) han creat un nou tipus de motor que pot suposar una revolució en el món aeronàutic, ja que és capaç d’assolir velocitats hipersòniques de forma sostinguda durant llargs períodes de temps. Per exemple, permetria el transport de persones, mercaderies o tropes en molt poc temps recorrent llargues distàncies, com ara de Barcelona a Nova York. Aquesta capacitat la tindria gràcies a una arquitectura completament nova en el motor de detonació per pols, que permetria operar des de velocitats subsòniques fins a hipersòniques i eliminaria les limitacions que aquesta tecnologia patia. Només falta trobar el material que suporti les temperatures extremadament altes provocades pel flux d’aire hipersònic.
Els motors de detonació per pols
Els motors de detonació per pols són una de les apostes tecnològiques més importants en les darreres dècades. La seva correcta implementació permetria fer realitat els vols hipersònics, i per això aquest tipus de motor funciona d’una forma concreta. Aquests motors cremen el combustible i l’oxidant dins d’un canal giratori en forma d’anell i s’acaba formant unes ones de xoc (detonació per pols) que fan que es mantingui la combustió de forma sostinguda. Aquest bucle d’explosió provoca que aquests motors siguin més eficients que els motors convencionals i els investigadors assenyalen que podrien arribar a tenir un 25% més d’eficiència.

Les modificacions xineses als motors de detonació per pols
Per poder fer viable aquesta tecnologia els investigadors xinesos han modificat l’arquitectura del motor perquè les ones de xoc s’estabilitzin dins d’un rotor d’alta velocitat. El motor ha rebut el nom de motor de detonació Ram-Rotor (RRDE) i compta amb un rotor giratori amb aspes dins d’una carcassa fixa. Tanmateix, aquestes aspes són l’escull pel qual els investigadors admeten que aquest motor encara no està llest per fer-lo servir per volar, ja que el material del qual estan fets aquestes aspes ha d’aguantar unes temperatures extremadament altes provocades pel flux d’aire hipersònic i avui en dia encara no han trobat quin és el compost ideal per poder suportar aquestes temperatures.