Els Estats d’Units d’Amèrica vol seguir sent una de les referències tecnològiques del món i intentar lluitar contra el poder tecnològic de la indústria xinesa i és per això que ha començat a desenvolupar un avió trencador i així poder demostrar un nou mètode de control de vol que no necessita la utilització de peces mòbils externes i que espera que realitzi el primer vol de la seva història l’any 2025.
Trencar amb el paradigma
L’X65, l’avió que s’està desenvolupant als Estats Units vol ser un canvi radical a l’aeronàutica tal com la coneixem, vol trencar el paradigma del disseny centenari que els germans Wright van instaurar amb el primer avió totalment controlable que es va enlairar i que utilitzava la deformació de les ales per assolir el seu objectiu. Una innovació que des de llavors ha estat el sistema de superfícies de control externes mòbils per al control de vol regnant al planeta.

L’avió nord-americà es construirà compost de dos conjunts d’actuadors de control. Els flaps i els timons tradicionals, així com els efectors AFC que estaran situats a totes les superfícies d’elevació, un disseny que busca minimitzar el risc i maximitzar la comprensió del programa sobre l’efectivitat del control. El Doctor. Richard Wlezien, programa de DARPA diu de l’X-65 que “és un demostrador de tecnologia, i la seva distintiva forma d’ala en forma de diamant està dissenyada per a ajudar-nos a maximitzar el que podem aprendre sobre AFC en proves a gran escala en el món real”.
L’X-65 pesarà més de tres tones amb una envergadura de 10 metre, un fet que no li impedirà arribar a velocitats de fins a 0,7 Mach, és a dir, 857,530 quilòmetres per hora. Les característiques del X-65 són molt semblants a les d’un avió d’entrenament militar, i és per això que els resultats obtinguts de les seves proves seran immediatament rellevants per al disseny d’avions al món real, segons ha informat DARPA
Una obra del departament de Defensa dels Estats Units
La importància de la recerca, investigació i avanç tecnològic per part dels Estats Units-especialment enfocats cap al material bèl·lic- ha estat una peça clau de les administracions nord-americanes, i és per això que aquest nou avió és una obra del departament de Defensa dels Estats Units, més concretament de l’Agència de Projectes de Recerca Avançats de Defensa (DARPA), qui ha adjudicat la Fase 3 del programa Control d’Aeronaus Revolucionàries amb Nous Efectors (CRANE) a la filial de Boeing, Aurora Flight Sciences, que serà l’encarregada de construir l’avió X-65 a escala real, no tripulat, i demostrar la viabilitat de l’ús dels actuadors de control de flux actiu (AFC) per al control primari del vol.