MonPlaneta
La NASA imprimeix un metall que pot suportar temperatures extremes

Nou pas de gegant de la indústria aeroespacial. El Centre de Recerca Glenn de la NASA pot haver donat amb la clau per abaratir els costos de les missions espacials i gràcies a la impressió d’un nou metall imprimible anomenat GRX-810 els investigadors poden haver solucionat la falta d’aliatges metàl·lics assequibles i resistents a les fortes temperatures que pateix la impressió 3D. Entre els metalls que conformen GRX-810 hi ha el níquel, cobalt i crom i gràcies a un recobriment d’òxid ceràmic sobre les partícules metàl·liques en pols GRX-810 pot augmentar de forma dràstica la seva resistència tèrmica i millorar el seu rendiment quan s’enfronti a altes temperatures. De fet, la tècnica emprada i la revolució tecnològica pot fer que una peça fabricada que acabi reduïda en pols es pugui reutilitzar i mantenir les propietats.

GRX-810 suposa un gran canvi en la construcció i disseny de les aeronaus i la indústria aeroespacial, ja que els aliatges comuns són més sensibles a les altes temperatures, fet que pot comprometre la seva vida útil. De fet, GRX-10 pot suportar temperatures de 1.027 °C durant tot un any, unes condicions sota les quals altres aliatges patirien esquerdes en només poques hores d’estar exposats a aquestes condicions. Un dels altres aspectes en els quals GRX-810 suposa un avenç tecnològic és que la seva impressió 3D permet que es puguin obtenir formes més complexes, un aspecte que amb les peces metàl·liques tradicionals suposaria un gran cost pel que fa als recursos i a escala logística.

Un material que podria servir també per a la vida civil

 GRX-810 pot suposar un canvi en la indústria aeroespacial. Les empreses i institucions vinculades fa temps que proven aquest material en altres aspectes, per poder traslladar-lo també fora de les missions espacials. L’empresa Vectoflow està provant un sensor de flux GRX-810, un flux que milloraria la velocitat dels gasos a través d’una turbina i permetria optimitzar el rendiment del motor. Malgrat això, sensors poden cremar-se en minuts a causa de temperatures extremes. Un correcte funcionament d’aquests sensors permetria millorar l’eficiència del combustible dels avions, reduir les emissions i la necessitat de reemplaçar maquinari.

La NASA GRX-810 aviat estarà disponible per als fabricants de peces d’aviació i de la indústria espacial com a resultat de nous acords de llicència amb quatre empreses nord-americanes. Crèdit: NASA/Jef Janis

Jeremy Iten, director tècnic de Elementum 3D -una de les grans empreses del sector de la impressió 3D i qui produeix aquest aliatge- assenyala que “les proves inicials realitzades en la producció a gran escala del nostre aliatge GRX-810 van mostrar una vida útil el doble de llarga que la del material produït inicialment en lots petits, i aquestes ja eren fantàstiques”. Iten afegeix que les característiques de GRX-810 són de gran valor, ja que “un material sotmès a tensió o a una càrrega pesada a alta temperatura pot començar a deformar-se i estirar-se gairebé com si fos caramel”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa