La indústria aeronàutica segueix fent passes endavant. La NASA ha celebrat que el seu avió més revolucionari, el silenciós avió de recerca supersònic X-59, ha passat la primera prova de vol. El passat 28 d’octubre aquest avió es va enlairar i va superar correctament tots els controls i límits marcats per l’Agència Espacial Nord-americana. L’administrador interí de la NASA, Sean Duffy, ha celebrat aquest èxit aeronàutic i ha assegurat que “l’ X-59 és el primer del seu tipus i un gran avanç en l’impuls dels Estats Units cap a viatges aeris comercials més silenciosos i ràpids que mai. Gràcies a la innovació i el treball dur de l’equip del X-59, estem revolucionant els viatges aeris. Aquesta màquina és un excel·lent exemple de l’enginy i la dedicació que els Estats Units produeix”.
EL X-59 ha estat en desenvolupament durant anys i per fi aquest 2025 ha estat quan ha sortit ‘a jugar’ i demostrar el seu potencial. Aquest primer vol va operar per sota la velocitat del so, a 370 km/h, i ho va fer a 3650 metres d’altitud. Durant el vol els tècnics de la NASA van fer les comprovacions dels sistemes de l’avió i com rendia en aquest primer vol. El recorregut del X-59 va començar a la Base de la Força Aèria Edwards i va finalitzar al Centre de Recerca de Vol Armstrong de la NASA, on s’ubicarà aquest avió revolucionari per seguir amb les operacions de vol.
Bob Pearce, administrador associat de la NASA per a la Direcció de Missions de Recerca Aeronàutica, treu pit de la fita aconseguida i destaca que “el X-59 és el primer avió X tripulat de gran envergadura que la NASA ha construït i volat en més de 20 anys: una aeronau única, dissenyada específicament per a aquest fi”. “Aquesta aeronau representa una validació del propòsit de NASA Aeronautics: imaginar el futur de l’aviació i oferir-lo de maneres que beneficiïn a l’aviació estatunidenca i al públic”, afegeix Pearce.
El futur del X-59
Des del Centre de Recerca de Vol Armstrong de la NASA s’està preparant aquest avió per fer-ne noves proves, més completes i complexes per avaluar el comportament en ple vol i com responen els seus components. Més tard, els tècnics de la NASA preveuen que aquest avió revolucionari arribi a una velocitat de creure d’uns 1480 km/h (Mach 1,4) a 16.780 metres d’altitud.
La NASA treballa per recollir dades sobre la resposta d’aquesta nau -que farà vols de prova per tot el territori americà i recopilarà dades de mesuraments terrestres i enquestes als residents- per comprovar el seu correcte funcionament, velocitat i el silenci al qual pot exercir per poder encetar el desenvolupament de més avions de la classe X.
