Un nou estudi elaborat per la Universitat de Leeds anomenat ‘Comparació de la seguretat dels vianants entre vehicles elèctrics i de motor de combustió interna’ assenyala que els vehicles elèctrics no són més perillosos per als vianants que els cotxes tradicionals de gasolina o dièsel. L’investigador que ha encapçalat l’estudi, Zia Wadud, no va trobar diferències significatives en les taxes de víctimes per als vianants entre vehicles elèctrics i vehicles convencionals i assenyala que després de 250.000 milions de milles (una milla equival a 1,609344 quilòmetres) recorregudes per vehicles -siguin elèctrics o convencionals- “les taxes mitjanes d’accidents de vianants van ser 57,8 per a vehicles elèctrics i 58,9 per a vehicles no elèctrics, per cada mil milions de milles recorregudes, entre els anys 2019 i 2023”.
Zia Wadud, professor de Mobilitat i Futurs Energètics, de l’Institut d’Estudis de Transport i de l’Escola d’Enginyeria Química i de Processos de Leeds, assenyala que els resultats de l’estudi poden trencar amb la creença que els vehicles elèctrics són més perillosos per als vianants que no pas els cotxes convencionals, ja que “hi havia dues preocupacions sobre els vehicles elèctrics i la seguretat viària. En primer lloc, si els vehicles elèctrics augmentarien el nombre de col·lisions amb vianants per ser més silenciosos que els vehicles tradicionals” i que si hi havia una col·lisió “les lesions dels vianants serien més greus en involucrar un vehicle elèctric a causa del seu major pes? Els nostres resultats mostren que no és així”.
En l’estudi Wadud va analitzar les de dades de col·lisions registrades a la base de dades de seguretat viària STATS19 de la Gran Bretanya entre 2019 i 2023. Les dades mostren que 71.979 vianants van ser atropellats per cotxes, taxis o vehicles de lloguer i que els vehicles híbrids van causar 5.303 víctimes (7,36%), els vehicles elèctrics 996 víctimes (1,38%) i els vehicles convencionals 65.680 víctimes (91,25%).
Més seguretat
Segons Wadud el motiu pel qual no hi ha cap diferència entre els vehicles elèctrics i els convencionals pot ser gràcies a la tecnologia que incorporen aquests tipus de vehicles, ja que en ser més nous compten amb tecnologia de seguretat d’última generació en comparació amb els vehicles amb motor de combustió, el que pot ajudar a evitar xocs o limitar l’impacte del vehicle contra un vianant.
L’investigador assenyala que malgrat que els vehicles elèctrics pesin 0,3 tones més que els cotxes convencionals i siguin més silenciosos (han d’estar equipats amb el Sistema d’Alerta Acústica Vehicular (AVAS)) el risc no augmenta per als vianants. “Aquestes troballes suggereixen que podem assegurar al públic i als responsables polítics que els vehicles elèctrics no sols són millors per al planeta, sinó que tampoc representen un risc major per als vianants que els vehicles de gasolina o dièsel actuals en la carretera”, destaca Wadud.

Els híbrids, el gran perill
Wadud va diferenciar entre vehicle convencional, elèctric i híbrid. Aquests últims s’han inclòs històricament entre els vehicles elèctrics, un fet que segons l’investigador fa que es distorsionin els resultats i motiu pel qual l’ha portat a diferenciar entre híbrids i elèctrics. De fet, l’estudi de Wadud mostra que els vehicles híbrids són el gran perill per als vianants, ja que tenen la taxa d’accidents més elevada amb 120,14 incidents per cada mil milions de milles; un fet que segons Wadud ve motivat per l’ús d’aquest tipus de vehicles com a vehicles de lloguer privat, cosa que suposa que hi hagi més quilometratge que el cotxe utilitari. A més, l’autor de l’estudi destaca que aquest tipus de vehicles híbrids s’utilitzen majoritàriament al centre de les ciutats i les àrees metropolitanes, cosa que suposa que hi hagi una possibilitat més gran de patir accidents amb vianants.
