MonPlaneta
El cotxe elèctric guanya terreny a Catalunya en plena crisi petroliera
  • CA

Els conductors catalans, vistes les tensions geopolítiques que noten a la benzinera, comencen a consolidar un viratge cap als cotxes de propulsió alternativa. Així ho demostren les dades publicades per les patronals Anfac i Faconauto, que registren un increment de les matriculacions de vehicles endollables molt per sobre de la mitjana del sector. Segons l’informe publicat per ambdues agrupacions, Catalunya va tancar el mes de març amb uns 13.700 nous vehicles circulant per les seves carreteres, un 22,1% més que en el mateix període de l’any anterior. D’aquests, prop d’un terç -uns 4.000- han estat models electrificats. En comparació amb el mateix període de l’any anterior, suposa un increment de la demanda de motors alternatius del 73%, és a dir, entre tres i quatre vegades més que la taxa general.

De fet, els empresaris automobilístics atribueixen als motors elèctrics l’augment de les vendes de cotxes al país durant el primer trimestre. Amb aquestes dades, les alternatives electrificades superen de manera estable el 20% de totes les noves compres. Així, Catalunya es va acostant als estàndards europeus, i deixa enrere els mínims de la darrera mitja dècada, quan la penetració d’aquesta mena de motors en el parc mòbil del país. Sense anar més lluny, el 2024 la penetració dels elèctrics en totes les noves vendes va ser inferior al 14%. Les projeccions, doncs, milloren amplament la capacitat del vehicle electrificat de contribuir a la transició energètica del país.

Un cotxe elèctric endollat a un punt de recàrrega | ACN
Un cotxe elèctric endollat a un punt de recàrrega | ACN

“L’adaptació” dels cotxes

Segons els principals empresaris del sector, el nou interès dels catalans pels cotxes elèctrics no prové necessàriament de la guerra a l’Iran i els estralls que ha causat al sector del petroli. Per al director de comunicació de Faconauto, Raúl Morales, els efectes es veuran “si el conflicte s’estén en el temps”. Tot i això, alerta que els conductors amb vehicles més antics, “menys eficients” en termes de consum i emissions, ja estan notant les pujades de preu de la benzina en les seves recàrregues. En aquest sentit, la “debilitat energètica” del parc mòbil català haurà de tapar-se amb un camí cap a l’electrificació, per evitar una despesa en carburants addicional que es podria disparar fins als 4.000 milions d’euros a tot l’Estat en el pròxim any. Per la seva banda, Félix Garcia, director de comunicació d’Anfac, reconeix que els “híbrids convencionals sóencara la tecnologia més popular”, però apunta que els elèctrics purs “continuen a l’alça”, i se sostenen per sobre de llindars de penetració saludables.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa