La papallona del boix s’ha convertit en una plaga que ja afecta unes 198.000 hectàrees, un fet que representa el 37% de la superfície forestal ocupada pel boix -xifrada en 538.00′ hectàrees-. Malgrat aquestes dades ofertes pel Departament d’Acció Climàtic s’ha de destacar que s’ha aconseguit frenar, mínimament, la seva expansió; ja que el passat any 2023 l’increment de la presència de la papallona del boix ‘només’ va ser del 4%. Tot i aquesta notícia positiva, des d’Acció Climàtica assenyalen que aquesta plaga acabarà arribant a totes les zones de Catalunya on hi ha el boix i que es produirà un escenari de pèrdua progressiva de les masses d’aquesta espècie. Per tal de frenar la seva expansió, Osona, la Garrotxa, el Ripollès, el Berguedà, el Solsonès i el Moianès són les comarques més afectades, ja s’estan implementant mètodes de control biològic com les trampes de feromones.
Heu vist aquests dies papallones blanques que sobrevolen en massa les boixedes? 🐛🦋 Doncs esteu en el mapa de la conquesta de l’eruga i papallona del boix, una espècie invasora que s’ha convertit en plaga⚠️ Aquí van quatre dades🧵 pic.twitter.com/yp3qhml1eU
— CREAF (@CREAF_ecologia) June 28, 2024
La plaga s’està desplaçant en direcció oest deixant una gran afectació al Berguedà i el Solsonès. A les comarques de l’Anoia, l’Alt Penedès, el Garraf, la Vall d’Aran i el Priorat no ha augmentat i la seva afectació es manté. On si ha augmentat comparat al 2022 ha estat al Baix Penedès el Baix Camp i el Montsià
Una plaga que habita a Catalunya des del 2014
L’any 2014 va ser el primer en el qual es va tenir constància de l’entrada d’aquesta espècie invasora al territori català. Tot i que les primeres papallones comencen a volar a partir del juny, entre els mesos d’agost i octubre la plaga té dues generacions. Els impactes d’aquesta plaga són devastadors per uns boixos que deixen absolutament defoliats i per aquest fet posen en perill la supervivència dels arbres. Les erugues, en canvi, no són urticants ni perilloses per a les persones.
Acció Climàtica assenyala que els mecanismes de control d’aquesta plaga no es poden utilitzar a gran escala i expliquen que només te sentit aplicar aquest control en boixedes d’alt valor natural com la boixeda de Valielles o en aquells boixos que estan catalogats com a monuments. Per la seva banda el Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF) ha fet una crida a la ciutadania per obtenir imatges de boixos afectats per aquesta eruga, imatges i dades que aniran destinades al projecte Alerta Forestal.
🌲🐛 Treballem per preservar la boixeda emblemàtica de Valielles davant l’augment de la pressió de la papallona del boix a la zona i en el marc del Pla d’acció per lluitar contra aquesta plaga arreu de Catalunya.
— Acció Climàtica (@accioclimatica) June 28, 2024
📲 La ciutadania pot col·laborar en la seva detecció a través de… pic.twitter.com/li6UCSuC0c
