MonPlaneta
Temperatures rècord per al pròxim lustre, segons l’Organització Meteorològica Mundial

Temperatures rècord o molt properes al rècord per als pròxims cinc anys. Això és el que indica el nou informe de l’Organització Meteorològica Mundial (OMM) que alerta que això suposarà un augment dels riscos climàtics i els impactes tant a escala social com econòmica de la societat. Els pronòstics de l’OMM indiquen que la temperatura mitjana anual global propera a la superfície entre el 2025 i el 2029 s’enfilarà entre 1,2 i 1,9 graus per sobre dels valors preindustrials (el període 1850-1900).

De fet, els experts alerten que hi ha un 80% de probabilitat que qualsevol dels anys entre el 2025 i el 2029 trenquin els rècords de temperatura (actualment l’any més càlid és el 2024) i que hi ha un 86% de probabilitat que almenys un any superi en més d’1,5 °C els nivells preindustrials. En l’informe es mostra que hi ha una probabilitat del 70% que l’escalfament d’aquest lustre superi els 1,5 graus.

En el cas de l’àrtic, una de les zones més castigades pel canvi climàtic i l’escalfament global assenyalen que durant els pròxims cinc hiverns perllongats (de novembre a març) les temperatures augmentaran i l’escalfament serà tres vegades i mitja superior a la mitjana mundial per sobre de la mitjana registrada entre 1991 i 2020. A més, es preveu que el gel marí pateixi noves reduccions als mars de Barents, Bering i Ojotsk.

Impactes directes contra la societat

Aquest augment de les temperatures i un canvi climàtic sense aturador implica que se superarà l’augment marcat als Acords de París. La secretària general Adjunta de l’OMM, Ko Bar, assenyala que “acabem d’experimentar els deu anys més càlids registrats. Lamentablement, aquest informe de l’OMM no ofereix indicis d’una millora en els pròxims anys, cosa que significa que hi haurà un impacte negatiu creixent a les nostres economies, la nostra vida quotidiana, els nostres ecosistemes i el nostre planeta”.

Diverses persones passegen per la ciutat durant una de les onades de calor que van assotar Barcelona l'any 2024. Aquest tipus de fenòmens seran cada cop més freqüents. David Zorrakino / Europa Press
Diverses persones passegen per la ciutat durant una de les onades de calor que van assotar Barcelona l’any 2024. Aquest tipus de fenòmens seran cada cop més freqüents. David Zorrakino / Europa Press

Aquest escalfament global pot acabar causant altres problemes, ja que les calorades i els fenòmens climàtics extrems es tornaran més habituals, més violentes i amb una major potència. A més, l’augment de les temperatures també comporta que es fondran les glaceres i augmentarà el nivell del mar, afectant les poblacions costaneres i els ecosistemes.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa