MonPlaneta
La temperatura màxima d’aquesta primera calorada va ser de 43,2 graus a Cabanes
  • CA

La primera calorada d’aquest estiu ha deixat un pic de 43,2 graus a Cabanes, a l’Alt Empordà. El Servei Meteorològic de Catalunya, però, alerta que no només s’han produït altes temperatures a aquesta població, ja que a diversos sectors de l’interior, prelitoral i diversos punts de la Costa Brava han superat els 40 graus. Malgrat això aquesta onada de calor no ha estat tan potent com la de l’any passat ni s’han arribat a temperatures tan extremes com les que es van registrar el 18 de juliol del 2023, quan els termòmetres van marcar 45 graus.

Aquest passat dimecres ha estat el dia de més calor i més intensa que s’ha viscut a Catalunya; on les comarques del nord-oest han estat les més castigades arribant a temperatures màximes d’entre 41 i 43 graus a l’Empordà, el Pla de l’Estany i la Garrotxa. A més, entre els dies 31 de juliol i 1 d’agost es van registrar temperatures màximes per sobre dels 40 graus a diversos punts de Catalunya com Cabanes (43,2) Maià de Montcal (42,6), Banyoles (42,5), Sunyer (42,3), la Bisbal de l’Empordà (41,7) i Roda de Ter i Castellbisbal (41,6).

Un termòmetre s’aproxima als quaranta graus aquest dijous al matí a Vinebre | Anna Ferràs (ACN)

Canvi de paradigma

Aquest episodi de fortes temperatures ha suposat un canvi en el registre històric. Aquests pics de temperatures no s’han registrat als llocs tradicionalment més calorosos del territori. El vent de garbí que va bufar a Catalunya va impedir l’efecte moderador de la marinada i va obrir la porta a registrar 40 graus a diverses zones arran de mar i que se superessin els 43 graus a l’Alt Empordà. El Meteocat, a més, ha assenyalat que aquests indrets són els mateixos en els quals es van registrar els 45 graus el 18 de juliol del 2023, una temperatura totalment insòlita a Catalunya.

Entre el passat dimarts i dimecres, quatre de les 147 estacions de la xarxa automàtica i de les manuals han registrat temperatures iguals o superiors a la màxima absoluta de tota la seva sèrie. Algunes d’aquestes estacions són l’Observatori Fabra de Barcelona, on es van assolir els 40 graus per primer cop en els seus 110 anys de dades o a Torroella de Fluvià; on es van registrar 43 graus (com el juliol de 2023), la Tallada d’Empordà, on van arribar per primera vegada als 41,1 graus i a Sant Pere Pescador on es van superar els quaranta, arribant a un màxim de 40,5 graus.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa