La situació actual del planeta requereix que els ciutadans i les administracions adoptin mesures per intentar pal·liar els efectes d’una crisi climàtica persistent de la qual Catalunya no se’n pot escapar i també en pateix les conseqüències. A mesura que avança la tecnologia i el progrés humà també sorgeixen nous inconvenients, nous reptes, i nous residus que cal evitar que es converteixin en una nova amenaça en un planeta sota mínims.
Un d’aquests avenços tecnològics ha estat el telèfon mòbil i el cotxe elèctric –pensat precisament per descarbonitzar el transport–, però això també ha comportat que la població i les administracions s’hagin d’enfrontar a un problema derivat del seu propi avenç, les bateries. És per això que el reciclatge d’aquestes esdevé un repte. La complexitat dels modes d’abastiment comporta que l’Agència de Residus de Catalunya hagi de desglossar aquest tipus de residu en vuit categories: pila, acumulador, pila botó, pila estàndard, pila o acumulador portàtil, pila o acumulador d’automoció, pila o acumulador industrial i bateria.
Com els defineix l’Agència de Residus de Catalunya?
Les definicions que apareixen a la pàgina de l’ARC són fetes segons el Reial decret 106/2008, de l’1 de febrer, sobre piles i acumuladors i la gestió ambiental dels seus residus:
Pila
Font d’energia elèctrica obtinguda per transformació directa d’energia química i constituïda per un element primari o diversos (no recarregables).
Acumulador
Font d’energia elèctrica generada per transformació directa d’energia química i constituïda per un element secundari o diversos (recarregables).
Pila botó
Pila o acumulador, petit, portàtil i de forma rodona, d’un diàmetre que sigui més gran que la seva altura, destinat a aparells especials, com audiòfons, rellotges, petits aparells portàtils i dispositius de reserva.
Pila estàndard
Pila de pes inferior a 1 kg, diferent de les piles botó, destinada a ser instal·lada en productes de gran consum o professionals.
Pila o acumulador portàtil
Qualsevol pila, pila botó, acumulador o bateria que estigui precintat, pugui portar-se a la mà i no sigui industrial ni d’automoció, com ara, per exemple, les piles botó i estàndard, i els acumuladors utilitzats en telèfons mòbils, videocàmeres, llums d’emergència i eines portàtils.
Pila o acumulador d’automoció
Pila o acumulador utilitzat per a l’arrencada, encesa o enllumenament de vehicles.
Pila o acumulador industrial
Pila o acumulador dissenyat exclusivament per a ús industrial o professional o utilitzat en qualsevol mena de vehicle elèctric.
Bateria
Conjunt de piles o acumuladors connectats entre si, que formen una unitat integrada i tancada dins d’una carcassa exterior no destinada a ser desmuntada ni oberta per l’usuari final. Exemples de bateries són les bateries d’automoció i les bateries industrials.

Quants residus industrials i municipals d’aquests tipus produeix Catalunya?
Cal destacar que la majoria d’aquests residus estan catalogats com a perillosos. L’any 2016, Catalunya va produir la quantitat més gran de tones d’aquests residus –el recompte és des del 2015–, amb un total de 6.448 tones de piles i acumuladors, una quantitat que els altres anys s’ha reduït: l’any 2022 no es va ni apropar, ja que se’n van generar gairebé 1.000 tones menys, 5.465, de les quals 5.383 tones eren de residu industrial perillós. Són dades de l’Agència Residus de Catalunya.

Les bateries de plom són les que més tones generen, ja que acumulen 5.332 tones d’aquests residus. Però això són només els residus industrials de Catalunya. Els residus municipals –és com anomenen els que produeix la població– també contribueixen, ja que van representar 86 tones de residus.
La perillositat de llençar les bateries on no toca
Segons un estudi fet al Regne Unit per l’Associació de Serveis Ambientals, no llençar les bateries allà on toca pot comportar un risc, més enllà de ser una negligència mediambiental. El problema és un mal reciclatge, o fins i tot que no se’n faci, ja que, al contrari del que passa als contenidors específics per a piles i acumuladors, els residus comuns acaben sent esclafats compactats i poden acabar curtcircuitant i explotant o incendiant-se.
És per això que el departament d’Acció Climàtica de la Generalitat de Catalunya posa a disposició dels ciutadans un portal, en català, castellà i anglès, per a poder realitzar el correcte reciclatge dels residus, com poden ser les piles i els acumuladors.