Un equip d’investigadors ha descobert els fòssils gairebé intactes d’una tortuga marina de fa uns 150 milions d’anys, durant el període Juràssic. Es tracta d’un exemplar de l’espècie ‘Solnhofia parsonsi’ que va viure al mar tropical de poca profunditat que cobria l’actual Europa i, tal com explica un equip d’investigadors a ‘PLOS One’, gràcies a ell per primer cop s’han pogut conèixer quines eren la forma i l’estructura de les seves extremitats.
Un animal molt diferent de les tortugues marines actuals
Si les tortugues marines actuals tenen potes que semblen aletes i que els permeten nedar per l’oceà, la ‘Solnhofia parsonsi’ les tenia més arrodonides i curtes, cosa que correspon a la idea que vivia en aigües poc profundes. Tot i que l’espècie va ser descoberta als anys 70 del segle passat, aquest exemplar és “el més ben conservat” que s’ha trobat mai, sent el primer que conserva el crani, la closca i les quatre potes concretes.

Un cap enorme, probablement per alimentar-se de preses amb closques dures
En destaca, precisament, el seu cap, que media uns 10 centímetres de llargada dels 30 que feia la tortuga del morro a la cua. Segons els investigadors, aquest crani tan gros devia haver-li servir per mastegar les closques dels crustacis i mol·luscs de què s’alimentava, per bé que no hi ha proves directes de la seva dieta.
El crani, de fet, va ser el que va permetre descriure l’espècie l’any 1975 a partir de dos exemplars trobats a les actuals Baviera i Suïssa. Des d’aleshores, s’han anat trobant més esquelets parcials que han permès aprendre’n més coses i, el 2000, se’n va trobar un de molt més complet, però no tant com el que ha estat examinat ara, tot i que va ser descobert el 2014 d’una pedrera de roca calcària del sud-est d’Alemanya que, des de fa 20 anys, és considerat un dels jaciments més importants del món del Juràssic, amb restes d’animals tant marins com terrestres.
Molts d’aquests animals encara no han estat estudiats i descrits, i és possible que, durant els propers anys, es pugui ampliar molt el nostre coneixement sobre els animals de tota mena que coexistien en aquell ecosistema fa milions d’anys.




