MonPlaneta
Troben els fòssils gairebé intactes d’una tortuga marina del Juràssic

Un equip d’investigadors ha descobert els fòssils gairebé intactes d’una tortuga marina de fa uns 150 milions d’anys, durant el període Juràssic. Es tracta d’un exemplar de l’espècie ‘Solnhofia parsonsi’ que va viure al mar tropical de poca profunditat que cobria l’actual Europa i, tal com explica un equip d’investigadors a ‘PLOS One’, gràcies a ell per primer cop s’han pogut conèixer quines eren la forma i l’estructura de les seves extremitats.

Un animal molt diferent de les tortugues marines actuals

Si les tortugues marines actuals tenen potes que semblen aletes i que els permeten nedar per l’oceà, la ‘Solnhofia parsonsi’ les tenia més arrodonides i curtes, cosa que correspon a la idea que vivia en aigües poc profundes. Tot i que l’espècie va ser descoberta als anys 70 del segle passat, aquest exemplar és “el més ben conservat” que s’ha trobat mai, sent el primer que conserva el crani, la closca i les quatre potes concretes.

Aquest cap enorme és una de les característiques principals d'aquest animal | Universitat de Tübingen
Aquest cap enorme és una de les característiques principals d’aquest animal | Universitat de Tübingen

Un cap enorme, probablement per alimentar-se de preses amb closques dures

En destaca, precisament, el seu cap, que media uns 10 centímetres de llargada dels 30 que feia la tortuga del morro a la cua. Segons els investigadors, aquest crani tan gros devia haver-li servir per mastegar les closques dels crustacis i mol·luscs de què s’alimentava, per bé que no hi ha proves directes de la seva dieta.

El crani, de fet, va ser el que va permetre descriure l’espècie l’any 1975 a partir de dos exemplars trobats a les actuals Baviera i Suïssa. Des d’aleshores, s’han anat trobant més esquelets parcials que han permès aprendre’n més coses i, el 2000, se’n va trobar un de molt més complet, però no tant com el que ha estat examinat ara, tot i que va ser descobert el 2014 d’una pedrera de roca calcària del sud-est d’Alemanya que, des de fa 20 anys, és considerat un dels jaciments més importants del món del Juràssic, amb restes d’animals tant marins com terrestres.

Molts d’aquests animals encara no han estat estudiats i descrits, i és possible que, durant els propers anys, es pugui ampliar molt el nostre coneixement sobre els animals de tota mena que coexistien en aquell ecosistema fa milions d’anys.

Més notícies
Una cria de tortuga verda
L’escalfament global està feminitzant les tortugues verdes
Més del 90% dels exemplars nascuts el 2100 podrien ser femelles, ja que la temperatura és un factor determinant en el sexe de les tortugues
Uns fòssils del Pallars Jussà permeten identificar un dinosaure desconegut fins ara
'Tamarro insperatus', un carnívor d'un grup de petits dinosaures emplomallats estesos per Amèrica del Nord i Àsia, i segons la nova informació també per Europa
El fòssil trobat a Baviera, pertanyent a una nova espècie d'ocell del Juràssic
Descobreixen una segona espècie d’ocell que vivia durant el Juràssic
Fins ara l'única que es coneixia era l'Archaeopteryx amb qui, pel que indiquen les restes trobades, no només van compartir època sinó també hàbitat
Al període Cretaci sembla que hi havia mamífers que s'atrevien a intentar caçar dinosaures | Michael W. Skrepnick
Troben les restes fòssils d’un dinosaure i un mamífer lluitant a mort
Amb una antiguitat de 125 milions d'anys, curiosament el mamífer va ser qui va atacar el rèptil, molt més gros

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa