Un nou estudi publicat a Science Advances alerta d’un perill ocult en els cotxes moderns. Els investigadors assenyalen que les emissions d’aquestes cotxes de benzina moderns poden acabar sent més nocives per al medi ambient un cop són expulsades a l’atmosfera malgrat que compleixin amb la normativa europea d’emissions EURO 6D. La investigació, dirigida pel centre de recerca biomèdica Helmholtz Munich i la Universitat de Rostock va analitzar un vehicle de gasolina equipat amb un filtre de partícules de gasolina (GPF) -un vehicle que està dissenyat per reduir dràsticament les emissions de partícules primàries-.
Els resultats de la investigació assenyalen que el problema de les emissions d’aquests vehicles no és immediat sinó que ve produït per un procés d’envelliment fotoquímic, ja que els gasos emesos no van mostrar efectes citotòxics detectables a les cèl·lules pulmonars humanes just després de sortir dels tubs d’escapament; sinó que pateixen aquest envelliment -provocat per la llum solar i els oxidants atmosfèrics- que transformen aquestes emissions en gasos tòxics. Els investigadors alerten que aquestes emissions envellides van provocar un dany considerable a l’ADN i un estrès oxidatiu a les cèl·lules epitelials alveolars canceroses i les bronquials normals sotmeses a estudi. Una toxicitat que no només es va generar pels gasos envellits acabats de formar sinó que també són culpa dels compostos volàtils oxigenats, com els carbonils, generats durant la seva permanència a l’atmosfera.
Un cop dur a la normativa europea
La normativa europea sobre emissions 6D té com a objectiu garantís les baixes emissions al tub d’escapament, motiu pel qual els resultats d’aquest nou estudi poden suposar un cop directe contra aquesta normativa, ja que no s’hi contemplen les possibles transformacions químiques que pateixen aquestes emissions un cop són alliberades al medi ambient. La doctora Mathilde Delaval, primera autora de l’estudi i investigadora al centre de recerca biomèdica Helmholtz Munich assenyala que aquestes troballes mostren una deficiència en les normatives actuals sobre les emissions: “El nostre estudi demostra que estem passant per alt gran part del panorama perquè no considerem com canvien els gasos d’escapament i es tornen més nocius en sortir del vehicle”.
De fet, aquesta troballa pot suposar que es comenci a plantejar una reestructuració a l’hora d’avaluar i investigar les emissions i els estàndards de qualitat de l’aire i el seu control. Actualment, la normativa només té en compte les emissions generades directament després de la combustió, però no s’avalua la interacció d’aquestes un cop són expulsades i quina reacció tenen a la llum sola i les altres substàncies químiques que hi ha a l’atmosfera.

El doctor Hendryk Czech, de Helmholtz Munich i la Universitat de Rostock, assenyala que “hi ha una clara discrepància entre com avaluem les emissions dels vehicles al laboratori i com es comporten al món real” i posa el focus en la investigació de què passa un cop s’expulsen dels tubs d’escapament. “Si ignorem el que passa amb els gasos d’escapament després de l’entrada a l’atmosfera, correm el risc de subestimar el veritable impacte en la salut de la contaminació atmosfèrica relacionada amb el trànsit”, sentència l’investigador.