Les commocions cerebrals, per lleus que siguin, són freqüents i suposen també un mal al cervell. Un nou estudi elaborat per investigadors de la Facultat de Medicina de la Universitat de Virgínia ha pogut trobar quins són els motius i quin recorregut té l’impacte d’una lesió cerebral traumàtica (LCT) i destaca que les commocions cerebrals augmenten el risc de patir alzheimer. “Els nostres resultats indiquen que la fixació del drenatge de cervells després del traumatisme cranioencefàlic pot proporcionar una estratègia molt necessària per limitar el desenvolupament de la malaltia d’Alzheimer més tard en la vida”, assegura John Lukens, PhD, director del Harrison Family Translational Research Center d’UVA en Alzheimer i malalties neurodegeneratives. “La nostra esperança és que aquests descobriments inspiraran el disseny de noves teràpies que impulsin el drenatge de cervell que es poden desplegar per accelerar la recuperació del cervell lesionat i limitar el risc de desenvolupar la malaltia d’Alzheimer”, assenyala.
A través de l’estudi en ratolins, a qui se’ls ha aplicat un virus per a subministrar substàncies reparadores a les membranes protectores del cervell van poder trobar que el risc de l’alzheimer augmenta perquè aquest tipus de commocions deterioren la funció dels vasos limfàtics que connecten el cervell amb el sistema immunitari. Els autors de l’estudi van poder identificar efectes específics causats per la LCT lleu, inclosos canvis nocius en l’activitat de les cèl·lules immunitàries anomenades macròfags que actuen com a defensors cerebrals i eliminadors de deixalles, un fet que mostra com l’impacte d’una commoció, encara que sigui la més lleu, pot comportar greus problemes. “La lesió cerebral traumàtica és una afecció per a la qual actualment comptem amb molt poques intervencions mèdiques, per la qual cosa una possible diana terapèutica resulta molt prometedora“, celebren els investigadors.
I si es pot aturar l’alzheimer?
La doctora Ashley Bolte, doctora en medicina de la UVA i membre de l’equip de recerca que ha elaborat l’estudi, assegura que les troballes d’aquesta investigació reforcen “la nostra comprensió d’algunes de les conseqüències devastadores a llarg termini d’una lesió cerebral i la seva relació amb les malalties neurodegeneratives”. De fet, els investigadors asseguren que les seves troballes poden obrir la porta a aturar l’alzheimer. “Les nostres troballes indiquen que reparar el drenatge cerebral després d’un traumatisme cranial pot proporcionar una estratègia molt necessària per a limitar el desenvolupament de la malaltia d’Alzheimer en etapes posteriors de la vida”, assenyala Lukens.

Els autors de l’estudi assenyalen que els resultats del seu treball van poder demostrar que si s’actua en les 24 hores següents a una lesió per a protegir el cervell i restaurar la funció dels vasos limfàtics vitals i poder evitar així unes lesions a llarg termini. “Explorar si la recuperació del drenatge cerebral després d’un traumatisme cranioencefàlic també és eficaç per a protegir contra aquestes altres malalties neurodegeneratives devastadores serà un important camp de recerca futur per al nostre laboratori i altres”, afegeixen els investigadors.
