MonPlaneta
La gran barrera de corall experimenta el pitjor retrocés de les darreres tres dècades

La Gran Barrera de Corall és una de les joies ambientals del planeta Terra i cada any que passa es troba en una situació pitjor. Enguany els investigadors de l’Institut Australià de Ciències Marines (AIMS) han publicat en l’informe anual sobre la Gran Barrera de Corall que s’ha experimentat el retrocés més gran dels darrers 39 anys en la cobertura de corall en dues de les tres regions en les quals es va iniciar el monitoratge de la gran barrera. El resum anual del Programa de Monitoratge a llarg termini (PMLT) de AIMS per a 2025 va analitzar els coralls entre el mes d’agost i el mes de maig i va avaluar l’emblanquiment que van patir durant el 2024.

Segons indiquen els investigadors, aquest retrocés de la Gran Barrera de Corall s’hauria produït especialment per l’estrès tèrmic que pateixen els coralls per culpa del canvi climàtic, un estrès tèrmic que va provocar una gran mortalitat en els coralls a causa de l’emblanquiment massiu del 2024, l’impacte de ciclons i huracans i uns inesperats brots d’estrelles de mar corona d’espines. En l’informe, els investigadors assenyalen que la cobertura de corall ha caigut dràsticament i en diverses zones el percentatge de cobertura ha caigut del 39,8 al 26,9.

La Gran Barrera de Corall, sota una pressió intensa

La Gran Barrera de Corall no només ha estat sota pressió aquest 2025, sinó que fa anys que arrossega una pressió intensa. Mike Emslie, director del Programa de Gestió de la Terra (LTMP) de AIMS, assenyala que “actualment observem una major volatilitat en els nivells de cobertura de coral dur. Aquest fenomen, sorgit en els últims 15 anys, indica un ecosistema sota pressió. Hem observat que la cobertura de coral oscil·la entre mínims i màxims històrics en un període relativament curt, mentre que anteriorment aquestes fluctuacions eren moderades”.

Percentatge de les dades de cobertura de corall dur de cadascuna de les tres regions de la Gran Barrera de Corall des que va començar el seguiment anual de l’AIMS. | AIMS

Els investigadors, a més, assenyalen que “enguany, els esculls d’Austràlia Occidental també van experimentar el pitjor estrès tèrmic registrat. És la primera vegada que un sol emblanquiment afecta gairebé tots els esculls de coral d’Austràlia” i alerten que “els emblanquiments massius són cada vegada més intensos i ocorren amb major freqüència.”

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa