MonPlaneta
La bretxa de gènere en la recerca: els articles de dones tarden més a revisar-se
  • CA

En els darrers anys la societat ha anat guanyant terreny al masclisme a gairebé totes les parts de la societat. Malgrat això encara hi ha molts sectors on existeix una bretxa de gènere destacada, sigui en les condicions laborals, salarials, o els petits detalls del dia a dia, allò que es coneix com a micromasclisme.

Un nou estudi publicat a la revista PLOS Biology mostra que el sector científic no s’escapa d’aquesta bretxa de gènere, ja que els articles científics que escriuen dones es revisen durant més temps que els articles escrits per homes. Concretament, el temps que es passa en revisió un article escrit per una dona és 7,4 i un 14,6% més elevat que el d’un home. Els autors de l’estudi alerten que “els científics biomèdics i de la vida produeixen el 36% dels articles de recerca que es publiquen anualment a tot el món; per tant, una comprensió integral de com les dones són tractades pel sistema de revisió per parells requereix un examen exhaustiu de la biomedicina i les ciències de la vida”.

Els autors de l’estudi, liderats per científics de la Universitat de Nevada, Estats Units, van analitzar més de 7,75 milions d’articles biomèdics i ciències de la vida publicats en milers de revistes científiques i van poder comprovar que els articles firmats per una dona van passar més temps en revisió que els escrits per un home. Una tendència que també es mostrava si els autors provenien de països amb uns nivells d’ingressos més baixos. “La bretxa de gènere és generalitzada i afecta la majoria de les disciplines, independentment de la representació femenina en cadascuna; no obstant això, en algunes disciplines la bretxa és inexistent o fins i tot s’inverteix. També vam demostrar que els autors residents en països de baixos ingressos tendeixen a experimentar temps de revisió més llargs. Les nostres troballes contribueixen a explicar la bretxa de gènere en les taxes de publicació i la representació”, destaquen els investigadors.

La investigadora de la UdL Marina Laplana, al laboratori de l’IRBLleida / ACN

Els articles firmats per dones, més llargs

Dels més de 7 milions d’articles revisats els autors de l’estudi assenyalen que s’ha pogut observar que els articles firmats per dones tendeixen a ser lleugerament més llargs que els articles escrits per homes. Els investigadors destaquen que “si els articles més llargs passen més temps sota revisió, això podria explicar per què els articles escrits per dones tendeixen a passar més temps sota revisió“, tot i que no es va poder observar “una correlació positiva entre la longitud dels articles i el temps que van passar baix revisió”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa