MonPlaneta
Comptar amb els dits té un gran impacte positiu per als infants

Un nou estudi de la Universitat de Lausana (Suïssa) i que s’ha publicat al portal científic Developmental Psychology de l’Associació Estatunidenca de Psicologia assenyala que comptar amb els dits pot portar grans beneficis per als infants. Els investigadors assenyalen que aquells nens d’entre 4 i 6 anys i mig que executen operacions matemàtiques amb els dits tenen unes millors habilitats matemàtiques per sumar que els nens de 7 anys que no han utilitzat mai els dits per comptar. En declaracions recollides pel portal Phys Org l’autora principal de l’estudi, Catherine Thevenot, assenyala que “comptar amb els dits no és només una eina per a l’èxit immediat en els nens petits, sinó una manera de donar suport al desenvolupament d’habilitats aritmètiques abstractes avançades”.

L’estudi va analitzar, dues vegades a l’any, 211 nens suïssos d’entre 4 anys i mig i 7 anys i mig (des de preescolar fins a segon de primària) i van avaluar una sèrie d’operacions proporcionades pels investigadors. Els investigadors van sotmetre els infants a tres sèries de problemes matemàtics en els quals els nens havien de sumar i que tenien un corba de dificultat progressiva. La primera de les proves consistia a sumar dos dígits entre 1 i 5, la segona a sumar un dígit entre 1 i 5 a un altre entre 6 i 9 i la tercera en sumar dos dígits entre 6 i 9 i per superar cada prova l’infant havia de resoldre el 80% de la sèrie anterior. “El nostre estudi va tenir com a objectiu aclarir aquesta distinció i comprendre millor el que l’ús dels dits, o la seva absència, revela realment sobre el desenvolupament aritmètic dels nens”, assenyala Thevenot.

Comptar amb els dits, un avantatge

Els investigadors van gravar les proves als nens analitzats i van poder descobrir que comptar amb els dits té un gran avantatge, ja que van descobrir que els nens que millor rendiment van obtenir a les proves van ser aquells que entre els 4 i els 7 anys i mig havien utilitzat els dits per comptar, però que ja no ho utilitzaven. Els autors de l’estudi destaquen que els nens que millor rendiment obtenien en aquestes proves eren aquells que en el passat havien utilitzat els dits per comptar, però que ja no ho feien. De fet, destaquen que els “excomptadors amb els dits” a partir dels 6 anys superen en rendiment als nens que mai havien utilitzat els dits i els que encara els utilitzaven.

L’estudi va analitzar, dues vegades a l’any, 211 nens suïssos d’entre 4 anys i mig i 7 anys i mig a través de 3 sèries d’operacions matemàtiques | Pixabay

Els autors de l’estudi destaquen que el comptatge amb els dits arribava al punt àlgid entre els 5 anys i mig i els 6 anys. Fins als 5 anys els investigadors destaquen que més nens sumaven sense utilitzar els dits que no pas fent-los servir, i que als 7 anys i mig, el 43% dels nens eren “excomptadors amb els dits” mentre que el 50% encara eren comptadors amb els dits i només el 7% mai havia comptat amb els dits. “Això té implicacions importants, ja que demostra que no hi ha raó per a descoratjar als nens a l’escola a utilitzar els seus dits per a resoldre problemes matemàtics amb l’argument que aquesta estratègia podria impedir-los canviar a procediments internalitzats més ràpids una vegada que els números es tornen massa grans per a ser representats amb els dits”, destaca Thevenot.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa