MonPlaneta
El canvi climàtic evitarà una nova glaciació

Un nou estudi assenyala que els efectes del canvi climàtic poden evitar que es produeixi una nova glaciació. Fa 2 milions i mig d’anys la Terra va començar a viure edats de gel, i la darrera d’aquestes es va produir fa uns 11.000 anys. Els investigadors, a més, assenyalen que la pròxima edat de gel hauria de començar d’aquí a 10.000 anys, però els efectes del canvi climàtic podrien evitar que es produís. L’equip de recerca va examinar un registre de dades d’un milió d’anys del canvi climàtic que documenta els canvis a la mida de les capes de gel terrestres a tot l’hemisferi nord juntament amb la temperatura de l’oceà profund. Lorraine Lisiecki, professora del Departament de Ciències de la Ciència de la Universitat pública de Santa Barbara i coautoria de l’estudi, explica que van trobar “un patró predictible al llarg de l’últim milió d’anys per al moment en què el clima de la Terra canvia entre les ‘edats de gel’ glacials i els períodes temperats i càlids com l’actual, anomenats interglacials”. Els investigadors assenyalen que les glaciacions dels darrers 900.000 anys tenen un patró predictible en la natura i que es poden identificar gràcies a les emissions de diòxid de carboni.

La mà dels homes, clau per evitar la glaciació

Aquesta nova glaciació que s’hauria de produir d’aquí a 10.000 anys quedarà completament desactivada pel canvi climàtic. Gregor Knorr, coautor de la investigació i membre de l’Institut Alfred Wegener, Centre Helmholtz de Recerca Polar i Marina, assenyala que “és molt poc probable que es produeixi una transició d’aquest tipus a un estat glacial en 10.000 anys, perquè les emissions humanes de diòxid de carboni a l’atmosfera ja han desviat el clima del seu curs natural, amb impactes a llarg termini en el futur”.

La desaparició del gel antic de l'oceà Àrtic està marcant una tendència preocupant | NASA / Kathryn Hansen
La desaparició del gel antic de l’oceà Àrtic està marcant una tendència preocupant | NASA / Kathryn Hansen

Per poder arribar a aquesta conclusió els investigadors es van basar en la creació d’una combinació de simulacions de models climàtics i es va crear una línia de base del clima per als pròxims 10.000 i 20.000 anys comparant-los i calibrant-los amb els canvis del passat, i esperen poder predir i quantificar els efectes que el canvi climàtic pot suposar per al clima. “Ara que sabem que el clima és en gran manera predictible en aquestes llargues escales de temps, podem utilitzar els canvis passats per informar-nos sobre el que podria passar en el futur”, assenyala Stephen Barker, professor de la Universitat de Cardiff i autor de l’estudi.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa