MonPlaneta
Investigadors catalans creen una eina per combatre la propagació d’incendis

Un treball a quatre mans fet per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), l’empresa d’helicòpters Helipistas, l’empresa de gestió de riscos Mitiga Solutions i el Barcelona Supercomputing Center (BSC) ha creat una eina que permetrà un millor combat de la propagació dels incendis forestals. L’equip d’investigadors ha desenvolupat un simulador de propagació d’incendis forestals que permet ampliar la velocitat i fiabilitat dels sistemes tradicionals, un fet que permetrà als serveis d’emergència i a les administracions poder oferir una resposta més ràpida, informada i eficaç.

Els investigadors detallen que “el simulador permet anticipar com evolucionarà un incendi forestal gairebé en temps real, un factor clau per decidir on actuar, quins recursos desplegar i quines zones cal protegir amb més urgència”. “La nova tècnica permet calcular amb molta més precisió com avançarà l’incendi en cada moment i en cada punt del territori. El nou enfocament garanteix simulacions ràpides, estables i d’alta resolució”, afegeixen.

Aquest nou simulador estarà integrat dins d’un sistema d’alerta primerenca desenvolupat conjuntament amb el BSC i Mitiga Solutions que s’activa automàticament davant la detecció d’un possible incendi i que es pot activar gràcies als avisos dels ciutadans a través d’una App mòbil, la detecció d’anomalies tèrmiques via satèl·lit o la informació que recullin els helicòpters en vol. Ana Cortés, investigadora del Departament d’Arquitectura de Computadors i Sistemes Operatius de la UAB assenyala que “a diferència dels simuladors clàssics, el nostre prototip té l’avantatge que sempre arriba a un resultat, cosa que resol problemes previs d’altres sistemes, que poden no acabar correctament la simulació o entren en bucles infinits”.

Com funciona el simulador?

El nou simulador es basa en un paradigma de propagació innovador que representa el perímetre del foc mitjançant un núvol de punts. El núvol de punts permet calcular amb més precisió com avançarà l’incendi i, per tant, predir el seu desenvolupament en comparació a la clàssica forma el·líptica. Els helicòpters d’Helipista equipats amb sensors LiDAR, càmeres òptiques i càmeres tèrmiques permetran capturar el perímetre del foc i estat de la vegetació en temps real, una informació que junt amb les previsions meteorològiques i els mapes de vegetació que s’actualitzaran amb dades obertes i la intel·ligència artificial permetrà una millor qualitat de la predicció de l’evolució del foc. Quan tot el sistema s’activa fa que es generin centenars de simulacions simultànies per mostrar els diferents escenaris que es poden generar i es representen en mapes clars i visuals que es poden consultar a través d’un visor web.

Imatge d'un helicòpter i la simulació de l'incendi forestal | UAB
Imatge d’un helicòpter i la simulació de l’incendi forestal | UAB

Una millor eina per combatre el foc

Els investigadors detallen que aquest simulador permet dotar a les administracions d’una gran eina contra el foc. Malgrat que no s’apliqui directament sobre l’incendi -com si fan les descàrregues d’aigua- el simulador dona suport a les tasques d’extinció avaluant els possibles danys que pot generar el foc sobre infraestructures clau com la xarxa elèctrica, les carreteres o els edificis i, amb aquestes dades, que les administracions i els serveis d’emergència puguin generar una resposta molt més adequada per protegir i reduir l’impacte econòmic i ambiental dels incendis.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa