Catalunya viurà un fet total històric el 12 d’agost de 2026. Un eclipsi solar total sotmetrà Catalunya en la foscor absoluta durant uns instats per primera vegada des de l’any 1905. És per això que el Govern de la Generalitat de Catalunya ha aprovat la creació d’una Comissió Interdepartamental per a la coordinació i gestió de les actuacions relacionades amb aquest fenomen, tal com ha anunciat la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, aquest dimarts en roda de premsa posterior al Consell Executiu del Govern. La Generalitat ha assenyalat que la creació d’aquesta comissió busca “garantir una planificació integral i transversal davant un fenomen astronòmic excepcional, que travessarà el sud del territori català el 12 d’agost de 2026”. El Govern assenyala que un esdeveniment d’aquest tipus “genera una gran mobilització de persones cap a les zones de visibilitat total”.
La comissió estarà residida pel president de la Generalitat, Salvador Illa, i amb la vicepresidència de la consellera de Recerca i Universitats, Núria Montserrat, 13 representants de tretze departaments del Govern i de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) i tindran el suport tècnic i científic de diversos centres especialitzats.
El Govern detalla que les accions que la comissió durà a terme són “la creació de punts oficials d’observació, la distribució massiva d’ulleres homologades, l’activació de dispositius especials de trànsit i emergència, i la posada en marxa de campanyes educatives i informatives, tant en centres escolars com a través dels canals institucionals”.
L’eclipsi històric
El pròxim 12 d’agost del 2026 Catalunya quedarà a les fosques quan la Lluna cobreixi completament el Sol durant 1 minut i 32 segons. Un fet històric, ja que un eclipsi solar total no es produïa a Catalunya des de l’any 1905. El Govern explica que un esdeveniment d’aquestes característiques “representa una oportunitat excepcional per impulsar la recerca i la divulgació científica a Catalunya” i destaquen que les observacions astronòmiques que es produiran arreu del territori català aportaran informació “en l’estudi de la corona solar i dels fenòmens associats a l’activitat del Sol”. Segons assenyala l’executiu català, l’eclipsi tindrà un gran impacte per a la comunitat científica i educativa i per al vessant social i econòmic del país.

El Govern assenyala que veient el comportament d’altres països davant d’un eclipsi “demostra que la demanda d’allotjament, serveis turístics i activitats d’observació es pot multiplicar exponencialment, amb l’arribada de públic tant local com internacional”. A més, un factor clau que destaca la Generalitat és que coincidirà amb les vacances d’estiu. Un dels aspectes en els quals posa èmfasi l’executiu de Salvador Illa és “que el fenomen no serà visible completament des de l’àrea metropolitana de Barcelona” i, per tant, es preveu que hi hagi un elevat desplaçament poblacional “cap a les comarques del sud, especialment les Terres de l’Ebre i el Camp de Tarragona”.