MonPlaneta
Els treballs amb làser retornen la glòria a la columna de Marc Aureli

Roma té un passat gloriós basat en les conquistes militars arreu del món. L’obsessió per treure pit de les conquistes romanes va portar els dirigents de l’imperi a edificar grans monuments recordant les grans batalles lliurades per l’exèrcit romà. Una d’aquestes mostres de glòria romana és la columna de Marc Aureli, situada a la Piazza Colonna, justa davant de la residència oficial del primer ministre d’Itàlia, el Palazzo Chigi.

Els treballadors que vetllen per la salut d’aquest monument fa dècades que restauren la peça amb pinzells i altres eines suaus que poden eliminar la brutícia que s’acumula en aquest monument. Ara, però, la tecnologia pot jugar a favor dels restauradors i recuperar la glòria de la columna de Marc Aureli de forma més eficaç. Gràcies a la utilització de làsers de pols curt es pot netejar la columna amb esclats concentrats de calor que aixequen la brutícia acumulada al llarg dels anys junt amb la utilització d’esponges, aigües i embolcalls químics poden netejar la pedra sense danyar la seva integritat. En declaracions recollides per l’Smithsonian Magazine, Marta Baumgartner, l’arqueòloga que lidera les tasques de restauració destaca que “en els monuments històrics, és més ràpid que els mètodes més tradicionals i es manté un gran respecte pel marbre”.

La columna de Marc Aureli

Roma i els seus dirigents volien mostrar la glòria de les conquistes a través de grans monuments com poden ser els Arcs de Triomf. La columna de Marc Aureli a Roma és una nova mostra de la megalomania romana i entre els anys 176 i 192 dC es va edificar -probablement després de la seva mort- la columna per celebrar les victòries de l’emperador Marc Aureli (161-180) en les campanyes militars contra els pobles germànics dels marcomans, els sàrmates i els quades, pobles que habitaven el nord del curs mitjà del Danubi que eren considerats ‘bàrbars’ pels romans i a qui es van enfrontar durant les Guerres Marcomanes (162-180).

Més notícies
La combinació del LiDAR i un model predictiu ha permès saber com era la xarxa de vies romanes a Cornualla | Universitat d'Exeter
Descobreixen una gran xarxa de carreteres romanes al sud d’Anglaterra
Gràcies a l'ús del LiDAR s'ha pogut veure l'abast de les vies de comunicació imperials a la Gran Bretanya
Una imatge de l'important jaciment al nord del Sinaí | Ministeri de Turisme i Antiguitats d'Egipte
Troben les restes d’una gran fortalesa romana perduda a Orient
Les troballes fetes en aquest jaciment demostren la importància de la regió

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa