Tots els camins porten, i es poden veure digitalment, a Roma. Un equip internacional de científics ha creat un nou mapa complet i digital que, a més, ha augmentat la mida de la xarxa de transport de l’imperi romà. Aquest projecte, que ha estat batejat amb el nom d’Itiner-e, i ha nascut gràcies a la unió de mapes topogràfics, imatges de satèl·lit i segles de registres històrics i els investigadors destaquen que aquest projecte és el primer conjunt de dades obertes del seu tipus.
Els científics assenyalen que, a més, aquest nou mapa Itiner-e suposa un avença, ja que segons les dades, la longitud total de la xarxa de carreteres en aquest moment és d’aproximadament uns 299.171 quilòmetres, una xifra molt més alta (aproximadament un 60% més) que les estimacions anteriors fetes per l’Atles de Barrington del món grec i romà.
Un dels fets que destaquen els científics d’aquest projecte és que aquest nou mapa interactiu només pot situar precisament -a menys de 50 metres de muntanyes i 200 metres de terra plana- el 2,8 % de la xarxa d’infraestructures romanes. Els membres del projecte destaquen que, generalment, els ulls dels humans han estat més pendents d’altres tipus d’infraestructures romanes com els grans coliseus, amfiteatres, i temples religiosos, però a la vegada tenen una gran importància i un millor coneixement de la xarxa de carreteres romanes pot informar potencialment la nostra comprensió de molts esdeveniments de gran impacte en la història europea.
Les carreteres de l’antiga roma
Un dels exemples més clars de la vigència d’aquestes carreteres avui en dia és la Via Augusta. Aquesta colossal via romana va unir la península d’Hispània amb els territoris romans a la Gàl·lia i la península Itàlica i va esdevenir en la calçada més llarga i l’eix principal de la xarxa viària de la Hispània romana, ja que disposava d’una longitud aproximada de 1.500 km i unia Narbona amb Cadis passant per les grans ciutats romanes d’Hispània com Gades (Cadis), Hispalis (Sevilla), Corduba (Cordova), Carthago Nova (Cartagena), Valentia (València), Tarraco (Tarragona) o Gerunda (Girona), tot i que a altres grans urbs romanes com Barcino o Baetulo, les actuals Barcelona (on per exemple es va descobrir un tram de la Via Augusta dinsdel Mercat de Sant Antoni) i Badalona es connectaven a aquesta via romana a través de ramals secundaris.
