MonPlaneta
La UPF lidera un projecte europeu per millorar les tecnologies immersives
  • CA

La Universitat Pompeu Fabra (UPF) liderarà un projecte europeu que vol millorar les tecnologies immersives, coordinant un consorci amb membres de primer nivell de cinc països que vol desenvolupar processos en temps real per oferir productes i serveis de realitat estesa (XR) a gran escala i de màxima qualitat, més eficients, amb més interactivitat i nous continguts.

Un pressupost de gairebé 11 milions d’euros

“MAX-R: Mixed Augmented and Extended Reality Media Pipeline” és un projecte en el marc del programa Horitzó Europa de la Unió Europea, dins la convocatòria sobre desenvolupament ètic i centrat en l’ésser humà de tecnologies digitals i industrials. Aquest 6 de setembre es va posar en marxa al campus del Poblenou de la UPF, amb una reunió inicial de les institucions i empreses de l’estat espanyol, Alemanya, Bèlgica, el Regne Unit i Irlanda que hi participaran. Els catedràtics del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions Josep Blat i Boris Bellalta seran els co-coordinadors i investigadors principals del projecte, de caràcter principalment industrial i que es desenvoluparà durant els propers 30 mesos amb un pressupost de prop d’onze milions d’euros, dels quals nou procedents de la UE.

Aquest gràfic mostra de manera senzilla quins són els elements que formen part de l'anomenada 'realitat estesa' | Xr4all (Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0)
Aquest gràfic mostra de manera senzilla quins són els elements que formen part de l’anomenada ‘realitat estesa’ | Xr4all (Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0)

Eines necessàries pel metavers i la producció virtual

Blat considera que és un projecte “molt oportú” perquè “desenvoluparà les eines” que ajudin els professionals i els “prosumidors” – un terme que vol unificar ‘productors’ i ‘consumidors’– fer possible la realitat estesa a gran escala que cal “pel metavers i la producció virtual al plató”, que té molta demanda a la indústria dels mitjans. El catedràtic assegura que MAX-R pot “complir aquesta promesa” perquè entre els socis hi ha líders mundials en el programari emprat a la producció de cinema i televisió –FilmLight, Foundry, Brainstorm–, esdeveniments en directe –Disguisse– i socis de producció com la BBC, Improbable o CREW, que han creat les produccions recents més innovadores.

Per la seva banda, Bellalta destaca les aportacions de la UPF al projecte, contribuïnt en els gràfics 3D i la interacció humà-ordinador, desenvolupant “encara més” eines com WebXRStudio. També definiran i provaran “noves tecnologies” de distribució de continguts XR als usuaris finals. Carme Buisan, promotora del del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, assegura que el departament ha estat “coordinant projectes europeus de recerca en l’àmbit dels mitjans digitals durant les últimes dècades” i que pot aportar la seva experiència i les seves grans capacitats de recerca.

La realitat estesa té tot tipus d'aplicacions possibles que s'estan desenvolupant gràcies als avenços tecnològics | zedinteractiveLa realitat estesa té tot tipus d'aplicacions possibles que s'estan desenvolupant gràcies als avenços tecnològics | zedinteractive
La realitat estesa té tot tipus d’aplicacions possibles que s’estan desenvolupant gràcies als avenços tecnològics | zedinteractive

El codi obert, una prioritat

MAX-R es basa en investigacions recents, farà servir interfícies de programació d’aplicacions (APIs) i formats de fitxers i de transferència de dades obertes, per fomentar el desenvolupament i donar suport a la integració de noves eines, especialment les que també siguin de codi obert. Així, impulsarà l’avenç de les tecnologies de producció virtual per tal d’ajudar a la creativitat i potenciar l’ecosistema de la realitat estesa.

A la trobada inicial del campus de Poblenou, on els socis i els objectius del projecte van ser presentats, es van analitzar els paquets de treball en què s’ha estructurat i es van tractar aspectes com la gestió, components i rols, flux de treball, interfícies i protocols, eines, processament i ditribució de dades, la integració, prova i validació del “pipeline” i les eines, la demostració i avaluació dels mitjans en casos d’ús o la planificació de l’explotació i la preparació del mercat. Així, es cobreix una cadena que va del desenvolupament tecnològic i la innovació de productes fins l’experimentació creativa i la demostració, i també de la creació de mitjans fins el lliurament al consumidor final.

Més notícies
La sala 3D amb l'Exposició Permanent de l'IlerCOVID Museum és un dels seus elements principals | UdL
Un museu virtual uneix ciència i art i explica les pandèmies de la història
La càries, la Pesta Negra, la verola, el còlera, la grip espanyola, el VIH i la Covid, protagonistes d'IlerCOVID Museum
Les abelles són les més conegudes d'entre tots els pol·linitzadors
Presenten una eina de realitat virtual per mostrar el perill d’un món sense pol·linitzadors
«Pollinator Park», impulsat per la Comissió Europea, transporta els visitants a un futur distòpic i compta amb el suport del Museu de Ciències Naturals de Barcelona
La ciutat d'Olímpia a través del visor de Microsoft | Ministeri de Cultura i Esports de Grècia
Grècia i Microsoft recreen Olímpia en realitat augmentada
El govern hel·lè i l'empresa tecnològica han fet tornar el seu esplendor a una de les ciutats més importants del món antic
Una de les vaques equipades amb ulleres de realitat virtual
Una granja russa posa ulleres de realitat virtual a les vaques perquè creguin que són felices
La visió d'un ambient calmat i relaxat, com si fos estiu a un indret lluny de Moscou fa que la seva producció de llet augmenti

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa