MonPlaneta
Els ‘robotaxis’ encenen una gran polèmica a San Francisco

L’aparició dels ‘robotaxis’, conduïts per ordinadors, a la ciutat de San Francisco (Estats Units), ha encès una gran polèmica. Tal com explica la cadena britànica BBC, fins i tot han aparegut activistes que, per tal de desactivar-los i que no circulin, els col·loquen cons al capó. Aquests cotxes, que circulen les 24 hores del dia des d’aquest mes d’agost, fins ara només ho podien fer de nit, i la seva aparició als carrers a plena llum del dia ha generat protestes entre alguns ciutadans.

Els més ‘radicals’ d’entre els opositors als ‘robotaxis’ són el grup anomenat Safe Street Rebel, els responsables de col·locar cons als vehicles perquè no puguin operar. Una pràctica que han anomenat ‘coning’ i que han difós a través de les xarxes socials amb vídeos que, algunes vegades, han arribat a fer-se virals.

Taxistes, bombers i escombriaires, entre els més preocupats

Aquests, però, no són els únics que s’han manifestat en contra d’aquests vehicles amb pilot automàtic, que es poden contractar mitjançant una aplicació mòbil com si fossin un servei de ‘carsharing’ però amb la conducció inclosa. Abans d’aprovar que dues companyies posessin aquests cotxes als carrers les 24 hores al dia, les autoritats de San Francisco van organitzar una sessió de sis hores on ciutadans i treballadors van exposar els seus arguments a favor i en contra.

Els 'robotaxis' van ser debatuts obertament abans d'aprovar que circulessin les 24 hores del dia i es van exposar arguments a favor i en contra | Waymo
Els ‘robotaxis’ van ser debatuts obertament abans d’aprovar que circulessin les 24 hores del dia i es van exposar arguments a favor i en contra | Waymo

Els conductors d’Uber i Lyft, per exemple, estaven preocupats perquè els ‘robotaxis’ els deixin sense feina i els prenguin el mitjà de vida tant a ells com a les seves famílies. Els conductors de camions de la brossa, d’altra banda, van protestar perquè els ‘robotaxis’ sovint s’avarien i impedeixen que facin el seu servei. Els bombers de la ciutat van mostrar-se d’acord amb ells, informant que, durant aquest 2023, els taxis automàtics els van impedir el pas un total de 55 vegades. Les persones amb mobilitat, d’altra banda, estan preocupats perquè els ‘robotaxis’ els discriminen i podrien arribar a no poder agafar un taxi perquè no hi poden pujar sense l’ajuda d’un conductor.

Els arguments a favor d’un servei ‘segur’

També hi ha, és clar, els qui estan a favor d’aquest nou servei. Alguns ciclistes, per exemple, creuen que els seus pilots automàtics són més segurs que els conductors humans enfadats o distrets, i que en general eviten la pitjor part de les persones, evitant comportaments incorrectes per part dels taxistes i acceptant qualsevol client sense condicions.

Les empreses que operen els ‘robotaxis’, Cruise i Waymo, insisteixen que els seus ‘robotaxis’ són segurs. La segona, per exemple, afirma que duu més de dos milions de milles (3.200.000km) de conducció totalment autònoma i que no ha tingut cap accident amb vianants ni ciclistes. Pel que fa a les col·lisions amb vehicles, a més, expliquen que són els altres conductors els qui van incomplir el codi de circulació o conduïen de manera perillosa. Cruise, d’altra banda, afirma que duu més de tres milions de milles (4.800.000km) amb un registre de seguretat sòlid.

Les accions de 'coning' es multipliquen i podrien ser només el principi de les protestes físiques contra la intel·ligència artificial
Les accions de ‘coning’ es multipliquen i podrien ser només el principi de les protestes físiques contra la intel·ligència artificial

Safe Street Rebel creu que això només és el principi

I no obstant això, Safe Street Rebel continua operant i anuncia que el ‘coning’ només serà la primera de moltes protestes físiques contra la intel·ligència artificial i que aquest tipus d’accions per part dels humans seran cada cop més habituals. Més enllà dels ‘robotaxis’ en sí, de fet, un dels seus líders ha afirmat a la BBC que hi ha paral·lels entre les seves creences i la dels ludites del segle XIX, que s’oposaven a part de la industrialització. L’aparició d’una gran oposició a la IA, doncs, podria haver començat als carrers de San Francisco i els taxis podrien ser el seu primer camp de batalla.

Més notícies
Yoshua Bengio va ser un dels guanyadors del Premi Turing pels seus avenços en el desenvolupament de la IA, que ara hauria fet d'una altra manera

Un dels ‘padrins’ de la IA es penedeix de l’obra de la seva vida

Yoshua Bengio explica a la BBC que se sent "perdut" i que no es podria imaginar com evolucionaria
Un enginyer de Google afirma que una IA en què ha treballat ha esdevingut autoconscient

Rebutgen la possibilitat que Google hagi creat una IA autoconscient

El rumor ha corregut pels mitjans i les xarxes durant uns dies a partir de l'alerta d'un enginyer
Pixabay

Llums i ombres de la nova llei europea sobre intel·ligència artificial

Què passa amb els neurodrets o la propietat intel·lectual? Els caps per lligar de la nova legislació
La intel·ligència artificial és considerada perillosa per alguns dels seus principals impulsors fins ara | Mikemacmarketing / Wikimedia Commons (CC BY 2.0)

Un grup d’experts alerta que la IA pot acabar amb la humanitat

Personalitats com els caps d'OpenAI i Google DeepMind donen suport a aquesta veu d'alarma

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa