Un equip d’enginyers de la Universitat Chalmers de Tecnologia, a Suècia, han fet un gran avenç que podria apropar l’arribada de motors per a avions elèctrics que no només siguin eficients sinó que, a més, també siguin silenciosos. En un article publicat a la revista ‘Aerospace’, expliquen com han optimitzat el disseny de les hèlix per contrarrestar un dels problemes a què s’enfronta l’electrificació del sector del transport aeri: com més eficient és un avió elèctric, més soroll fa.
El soroll, un problema de què es parla poc
Fa anys que s’ha anat apuntant que els avions elèctrics podrien ser una de les sortides per reduir la petjada de carboni de l’aviació, si més no en els recorreguts més curts. El problema és que, a diferència dels cotxes, encara que els avions siguin elèctrics les hèlixs fan soroll, cosa que no només podria ser un problema per als passatgers sinó que, com que aquests aparells hauran de volar a altures relativament baixes, podrien molestar les persones i els animals a terra ferma.
Una relació inversa entre eficiència i soroll
Així doncs, hi ha un problema important en el desenvolupament dels avions elèctrics. D’una banda, com més pales té una hèlix, menys soroll fa. De l’altra, un menor número de pales fa que els avions siguin més eficients i puguin volar més temps. Així doncs, sembla que hi ha una relació inversa clara entre l’eficiència energètica i el soroll, i és en aquest sentit que l’equip de Chalmers s’ha apropat a trobar una solució.

Una proposta que aportaria beneficis importants
L’objectiu dels investigadors ha estat aïllar i explorar el soroll que ve de la punta de les pales de les hèlixs, una font coneguda però menys estudiada. Ajustant alguns dels paràmetres de l’hèlix, no només el número de pales sinó els angles i fins i tot la llargada, s’ha aconseguit optimitzar-ne el disseny de manera que es redueixi la relació inversa entre l’eficiència i el soroll. Una millora que, en el futur, podria servir per dissenyar els propulsors d’avions elèctrics molt menys sorollosos.
Si la majoria d’avions d’hèlix actuals tenen entre dos i quatre pales, els autors d’aquest estudi afirmen que fer-ne servir sis, dissenyades en el seu marc d’optimització, pot permetre una propulsió relativament eficient i silenciosa alhora, baixant el soroll entre 5 i 8 dBA perdent només un 3,5% de l’empenta. Una diferència en el soroll, afirmen els investigadors, equivalent a passar d’estar parlant amb una persona al que sentiries en una habitació en silenci.