El 2020, tres de cada quatre llars de l’estat espanyol van llençar menjar o beguda. En concret, segons les dades que aporta el ministeri espanyol d’Agricultura, Pesca i Alimentació, la mitjana va ser de 31 quilos/ litres per persona, que sumen un total de 1.364 milions de quilos/litres.

Per bé que la taxa de malbaratament va baixar del 4,7% de 2019 a un 4,3%, continua sent una xifra molt important, i les festes de Nadal són, per la gran quantitat d’àpats familiars, on hi ha més risc de llençar menjar. Així doncs, sempre van bé alguns consells per ajudar a evitar generar restes i, si n’hi ha, aprofitar-les abans no acabin llençades.

Malbaratament alimentari  | Cedida
Malbaratament alimentari | Cedida

Les expertes Anna Bach i Alicia Aguilar, de la UOC, han elaborat una llista de sis consells per evitar el malbaratament:

1– Fer una llista de coses a comprar pensant en els menús. Així les compres seran les necessàries i no s’adquiriran aliments que després potser acaben no fent-se servir.

2– Conservar i guardar correctament els productes en les millors condicions. Llegir les etiquetes, seguir-ne les recomanacions i comprovar les dates de caducitat és molt important.

3– Ajustar les racions, revisant el rebost abans de comprar i planificar tant la compra com els menús tenint en compte quanta gent hi haurà a taula. Cuinar massa i fer racions massa gran és un error habitual, com també ho és menjar més del compte. Això darrer, a més, també contribueix a guanyar pes.

Ració de menjar excessiva  | xx
Ració de menjar excessiva | xx

4– Congelar els aliments que hagin sobrat. Si es fa bé, es pot allargar molt de temps el consum d’un aliment. Una idea molt útil és congelar el menjar en recipients que continguin un número de racions conegut o bé en individuals per endur-se-les a la feina, per exemple.

5– Reaprofitar les restes per a noves receptes, com ara croquetes amb el pollastre rostit o un puré amb les verdures de la guarnició. També es poden consultar receptaris, molts dels quals són a internet, per tenir idees noves. Els canelons, de fet, ja eren en sí mateixos una recepta de reaprofitament.

6– Fer un consum responsable, informant-se de la procedència dels aliments i de quins sistemes de producció provenen. El consum de proximitat i de temporada millora la vida de les petites comunitats agrícoles, fomenta la biodiversitat, requereix menys energia i emissions per al transport, té una bona relació qualitat-preu i ajuda a tenir una alimentació més sana. A més, també es pot evitar comprar productes en envasos de plàstic o que no siguin reciclables, optant per opcions més sostenibles.

Nou comentari