Calculen la millor manera de donar més espai als vianants a les ciutats postpandèmiques

Donar més espai als vianants era una tendència important a les ciutats abans de l’arribada de la pandèmia, i aquesta no ha fet més que posar encara més el focus a l’ús de l’espai públic, ampliant les zones de vianants per prevenit els contagis. Fins ara, però, no hi havia cap guia científica per a la presa d’aquest tipus de decisions. La Universitat Oberta de Catalunya i la Universitat de Califòrnia – Berkeley han mirat de posar-hi remei, mesurant per primer cop com es distribueix l’espai a les ciutats de tres continents i dissenyant un mètode per decidir quines són les mesures a prendre en cada cas.

Les ciutats estudiades van ser Denver, Washington, Boston i Nova York (Estats Units), Mont-real (Quebec), Buenos Aires (Argentina) Bogotà (Colòmbia), Brussel·les (Bèlgica), París (França) i Barcelona (Catalunya). “Si no fas cap intervenció, és impossible tenir una xarxa per a vianants que permeti la distància social a les ciutats”, afirmen Daniel Rhoads, Albert Solé i Javier Borge-Holthoefer, tres dels autors de l’estudi, i apunten que amb la seva metodologia queda clar que “amb una estratègia ben planificada” es poden reforçar les voreres i permetre el trànsit rodat alhora, repartint-ne el cost. De tota manera, la mateixa disposició urbana de les ciutats europees, per sí mateixa, ja facilita complir aquest equilibri, a diferència de les americanes, sobretot les dels Estats Units.

Cotxes  | Europa Press
Cotxes | Europa Press

El terme ‘open streets’ (“carrers oberts” en català) s’ha popularitzat per parlar de tancar els carrers als cotxes per permetre-la a vehicles lleugers i vianants, alhora que s’amplien les terrasses i es dóna més lloc al joc infantil. Per mesurar quin espai té cadascú, els autors van emprar dades públiques i van fer una comparació entre ciutats, arribant a la conclusió que la planificació urbanística és, molt sovint, “injusta” per als vianants. Tot i això, les diferències són importants: si Nova York només dedica el 28% de l’espai públic als vianants, a Barcelona és gairebé la meitat.

Nou comentari