MonPlaneta
Les bateries d’ió d’oxigen, una solució per emmagatzemar energia renovable

Un grup d’investigadors de la Universitat Tècnica de Viena, a Àustria, ha anunciat la creació d’un nou sistema d’emmagatzematge d’energia que pot revolucionar la descarbonització de l’economia mundial. Es tracta de les bateries d’ió d’oxigen, una solució per emmagatzemar l’energia generada per les renovables que ha estat presentada en un article a la revista ‘Advanced Energy Materials’ i que té avantatges molt importants respecte els sistemes emprats actualment.

Les bateries de liti no serveixen per a tot

A dia d’avui, les bateries d’ió de liti són pràcticament omnipresents i les podem trobar tant als telèfons mòbils com als vehicles elèctrics. No obstant això, no són la millor solució per a totes les situacions on cal emmagatzemar energia. Així, en el cas de les bateries d’ió d’oxigen, per bé que no tenen una densitat energètica tan alta, tenen un avantatge molt important: la seva capacitat d’emmagatzematge no es va reduint irremeiablement amb el temps sinó que es pot regenerar i, per tant, poden tenir una vida útil extraordinàriament llarga. A més, a diferència de les bateries d’ió de liti, es poden produir sense necessitar terres rares i cap dels materials de què estan fabricades es pot incendiar.

Totes aquestes característiques, doncs, fan de les bateries d’ió d’oxigen una solució perfecta per a grans sistemes d’emmagatzematge d’energia, com ara els que cal per a l’energia elèctrica obtinguda de fonts renovables en moments on la producció és molt alta o bé el consum és molt baix. De moment, els seus creadors ja han enviat la sol·licitud per registrar la patent d’aquesta idea que podria ser tota una revolució.

Els creadors d'aquesta bateria ja han presentat una sol·licitud per patentar-la | TU Wien
Els creadors d’aquesta bateria ja han presentat una sol·licitud per patentar-la | TU Wien

Risc d’incendis gairebé nul i materials respectuosos amb el medi ambient

Per bé que el principi bàsic del funcionament d’aquestes bateries és molt semblant al de les bateries d’ions de liti, la diferència és als materials, que són ceràmics i que, per tant, redueixen a pràcticament zero el risc d’incendis i són molt més barats i respectuosos amb el medi ambient que les terres rares. Quan se’ls aplica un voltatge elèctric, els ions d’oxigen del seu interior migren d’un material a un altre i després es pot fer que facin el procés invers, generant corrent elèctric.

Un altre dels grans avantatges és que, normalment, el portador de la càrrega, habitualment el liti, va perdent la seva capacitat de generar electricitat, reduint progressivament la capacitat de la bateria i degradant-la amb el pas del temps. En una bateria d’ió d’oxigen, en canvi, això no passa, ja que si hi ha pèrdues d’aquest tipus es poden compensar amb oxigen obtingut directament de l’aire.

Per tot plegat, tot i que no serviria per a telèfons mòbils o vehicles elèctrics, té un gran potencial per emmagatzemar energia en grans quantitats, amb edificis plens de mòduls d’aquestes bateries que podrien guardar-la a un preu relativament baix i d’una manera molt segura.

Més notícies
Aquesta central compta amb una bateria de sorra per pot emmagatzemar energia en forma de calor durant mesos | Polar Night Energy
La primera “bateria de sorra” podria iniciar una revolució energètica
Ha estat instal·lada a Finlàndia i pot emmagatzemar energia durant mesos
La conversió termofotovoltaica podria ser la clau que solucionés el principal problema de les energies renovables | Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems
Un nou concepte de “bateria tèrmica” podria revolucionar les renovables
Emmagatzemar l'energia del vent i el sol com a calor pot ser la clau d'una transició energètica ràpida i segura
Aquest nou tipus de bateries de flux pot ser una gran promesa per a la transició energètica | Georgia Tech
Les bateries de flux petites i barates poden revolucionar l’energia verda
Desenvolupades als Estats Units, són una alternativa cada cop més clara a les d'ió liti que fem servir avui
Bateria de vehicle elèctric
Una bateria que s’apropa als límits de la física
Un equip de científics ha resolt dos dels principals problemes de la creació de bateries de liti-oxigen. En el procés gairebé han aconseguit un 100% d'eficiència coulòmbica, una xifra impossible

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa