Ampliar el teletreball pot reduir la contaminació a l’àrea de Barcelona fins a un 10%

Un estudi ha analitzat tres escenaris: treballar des de casa dos, tres o quatre dies

Mantenir el treball dos, tres o quatre dies a la setmana podria reduir els nivells de diòxid de nitrogen (NO2) a l’àrea de Barcelona un 5, un 8 o un 10%, respectivament. Aquesta és la conclusió a què han arribat investigadors de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB), fet amb un model de qualitat de l’aire i amb les mesures preses per les estacions de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica de l’Àrea Metropolitana de Barcelona durant el confinament de l’any passat.

El diòxid de nitrogen és la principal emissió contaminant del trànsit i, a la zona, el 40% dels vehicles circulen per raons relacionades amb el treball. Així, els científics van proposar tres escenaris hipotètics segons si el teletreball s’implantava dos, tres o quatre dies i van mirar com canviava la contaminació. A l’escenari de dos dies, les emissions contaminants del trànsit caurien un 5% i les de NO2 un 4%. Això tenint en compte que els desplaçaments laborals es reduissin un 12,% si el 20% dels treballadors del sector serveis s’acollís a aquesta opció. En el segon escenari, tres dies de teletreball, les emissions es reduirien un 10% i els de NO2, un 8%, amb una caiguda del 25% dels desplaçaments vinculats a la feina, amb un 30% dels empleats del sector acollint-s’hi. Finalment, en el tercer escenari, la caiguda de les emissions seria d’un 15% i els nivells de NO2 baixarien un 10% si els empleats del sector serveis teletreballessin quatre dies a la setmana, amb una reducció de desplaçaments del 37,5%.

L’estudi també defineix altres escenaris que sumen una reducció de la mobilitat personal i ocupacional a la del teletreball, per poder replicar comportaments vistos durant el confinament sever. Així, en un escenari de confinament baix, amb una reducció del 45% dels viatge de treball en vehicle privat, les emissions del trànsit baixarien un 25%, cosa que implicaria teletreballar quatre dies a la setmana i reduir un 15% els altres desplaçaments relacionats amb la feina. En el cas de l’educació en línia, evitaria un 20% l’ús de vehicle privat i es reduiria la conducció per anar a comprar en un 30%.

Nou comentari