Cotxes sense conductor i connectats a l’ambulància

L’any 2025, els vehicles amb conducció automàtica seran una realitat, la majoria seran de lloguer, eficients i poc contaminants, i a més, avisaran el 112 si tenim un accident greu

Així funcionarà l’eCall dels cotxes a partir del 2018 | Comissió Europea

Estem preparats per cedir el control dels nostres desplaçaments en vehicle a una màquina? A partir de l’any 2025 els cotxes amb conducció automàtica seran una realitat a tot el món. Abans, però, coneixerem un assistent de viatge que farà que l’ambulància arribi al lloc exacte de l’accident si ho necessitem. El Parlament europeu ha aprovat una regulació per la qual tots els vehicles nous sortiran de fàbrica amb la tecnologia eCall incorporada a partir de l’abril del 2018. Es tracta d’un sistema que, en cas d’accident greu, marcarà automàticament el número d’emergències europeu 112. Es comunica la ubicació exacta del vehicle per als serveis d’emergència, encara que el conductor estigui inconscient o no pugui fer la trucada. Gràcies a aquesta normativa, l’any vinent es posaran en circulació 50 milions de cotxes intel·ligents a tot el món. El primer tast d’aquests vehicles del futur es podrà veure al Saló Internacional de l’Automòbil de Barcelona entre l’11 i el 21 de maig.

El Japó, els EUA i Alemanya lideren la cursa per aconseguir el millor vehicle elèctric, mentre que SEAT, que pertany al grup alemany Volkswagen, és pionera en desenvolupament de sistemes de connectivitat. Una línia de treball que se suma als diversos equips de recerca que a Catalunya desenvolupen tecnologia de sensors i connectivitat per als vehicles. “En molt poc temps els vehicles estaran connectats a la xarxa i a les infraestructures. Tot va lligat, per donar suport a la conducció i la seguretat i, alhora, incorporar nous serveis d’entreteniment i multimèdia al vehicle”, explica en Xavier Vilajosana, expert en internet de les coses (IoT) de la UOC.

Els cotxes de futur seran conduïts per autòmats | Pixabay-CCo Public Domain

Cotxe sense conductor

I què aportarà la connectivitat a la mobilitat? Segons Vilajosana, l’objectiu és reforçar la seguretat viària i apostar per un nou model de mobilitat: “Es tracta que el cotxe sigui capaç de circular sense conductor, evitar embussos, recordar recorreguts, comunicar incidències… Tot plegat representa un repte, però també un pastís de negoci molt interessant per a les empreses de telecomunicacions”. Les empreses havien apostat inicialment per la conducció assistida, però el full de ruta de les grans companyies automobilístiques ja està canviant i s’encamina als cotxes conduïts per autòmats: “El cotxe sense conductor no requereix infraestructura auxiliar. Disposa de sistemes propis de localització i guiatge, i no cal fer una inversió addicional. En termes d’innovació empresarial és el que s’anomena un oceà blau. És a dir, la creació d’un nou mercat sense competència”, assenyala la Mireia Hernández, professora del màster de Gestió de la Ciutat i Urbanisme de la UOC.

Resta obert el debat sobre si els cotxes del futur no contaminaran gens | Pixabay-CCo Public Domain

Quin combustible utilitzarà el vehicle del futur?

El vehicle del futur haurà de ser més eficient i menys contaminant. Però i si la contaminació fos un repte encara més difícil que el fet que el cotxe no requereixi de la nostra atenció per portar-nos a la feina o de vacances? Diversos experts avisen que el vehicle elèctric no és una garantia de contaminació zero. “El motor elèctric no serà una solució fins que les fonts de generació d’energia no siguin netes. No deixa de ser una forma de traspassar el problema a un altre lloc on es genera l’energia de manera contaminant”, adverteix Vilajosana. L’alternativa del vehicle d’hidrogen tampoc no està clara, de manera que la gran debilitat del vehicle del futur serà el combustible.

El vehicle del futur també transformarà el concepte de propietat. La majoria d’usuaris llogaran el cotxe quan el necessitin, però no voldran comprar-ne un. De fet, els cotxes passen el 95% del temps aparcats. A Catalunya ja hi ha companyies que ofereixen flotes de cotxes elèctrics per fer desplaçaments puntuals.

El món serà més automàtic, però, què passarà amb el negoci de les autoescoles? I les grans empreses petrolieres? Què faran els amants de la conducció, si ja no han de canviar de marxa, maniobrar per aparcar o frenar perquè el semàfor es posa en vermell de cop?

Nou comentari