Un nou descobriment pot ajudar a combatre els bacteris d’hospital

Un equip d’investigadors de la Universitat de Nottingham, a Anglaterra, ha fet un descobriment que pot ajudar a combatre les infeccions d’hospital, causades per superbacteris que causen milions de morts cada a any arreu del món. Tal com expliquen en un article publicat a ‘Nano Select’, han desenvolupat un material antimicrobial que es pot fer servir com a revestiment i que podria ser una gran arma contra aquest problema de salut de primer ordre.

Un gran reservori de bacteris

Els plàstics es fan servir en tot tipus d’estris emprats en medicina, d’aparells implantables a bosses per a goteig intravenós i també els llits i els lavabos dels hospitals. És per això que, per molt que es netegi, hi ha patògens que poden sobreviure i augmentar el risc d’infecció dels pacients. Molts d’aquests bacteris, a més, en viure en un entorn com el d’un hospital, acaben desenvolupant resistència als antibiòtics i esdevenen un gran perill per a la salut.

Als hospitals hi ha tot tipus d’objectes i estris de plàstic on els patògens poden sobreviure / ACN

Així doncs, cal trobar maneres d’eliminar els microorganismes infecciosos que viuen als plàstics, i aquest article proposa combinar un desinfectant i un polímer per crear un revestiment que no només elimina els bacteris en 30 minuts sinó que, a més, no s’escampa per l’entorn ni es desenganxa de la superfície quan es toca. Així doncs, podria ser una gran ajuda per combatre, si més no als hospitals, una de les amenaces més grans per a la salut humana.

Combinant un desinfectant i un polímer

Els científics han fet servir la clorhexidina, un desinfectant i antisèptic que es fa servir habitualment per tractar infeccions a la boca i per a desinfecció prequirúrgica, per crear aquest revestiment que, segons els experiments, elimina bacteris i virus incloent, per exemple, el de la Covid-19. Així, segons expliquen, combinant la clorhexidina amb l’acrilonitril butadiè estirè, un polímer molt habitual, es podrien revestir molts productes de plàstic susceptibles d’acollir patògens i reduir el perill que suposen.

Els experiments, de fet, mostren que, curiosament, el nou revestiment fins i tot pot eliminar els bacteris resistents a la clorhexidina, cosa que situa aquest material com una de les grans esperances per combatre aquest tipus de patògens a les superfícies de plàstic, on hi ha un risc alt que formin reservoris i escampin els gens resistents a altres espècies a través de la coneguda com a tranferència horitzontal. Si aquest material fos inclòs als plàstics durant la seva fabricació podria ser revolucionari però, a més, també es podria aplicar en forma d’esprai.