Investigadors de l’Institut Tecnològic de Massachusetts, als Estats Units, han inventat una impressora de vacunes portàtil que podria permetre que arribessin a molta més gent, incloses àrees remotes on la manca d’infraestructures ho dificulta. En un article publicat a ‘Nature Biotechnology’, expliquen com és aquest nou aparell mòbil, que afirmen que podria produir centenars de dosis cada dia allà on fossin necessàries, solucionant un gran problema global.
Produir vacunes o i quan faci falta
Normalment, fer arribar les vacunes a alguns llocs del món és difícil, especialment perquè moltes d’elles han de ser emmagatzemades en fred. Gràcies a aquest nou aparell, però, que cap en una taula, es podrien produir dosis ‘in situ’ a qualsevol indret. Així, si hi ha una necessitat sobtada d’una vacuna concreta, com en cas d’un brot d’Ebola, es podrien enviar algunes màquines per vacunar la població ràpidament.
La impressora produeix pegats amb centenars de microagulles que contenen la vacuna i que pot enganxar-se a la pell perquè es dissolgui sense una injeccion tradicional. A més, un cop impreses, les vacunes es poden guardar durant mesos a temperatura ambient. A la primera prova, s’ha fet servir per crear una vacuna d’ARNm contra la Covid-19 que produeix una resposta semblant a la injectada, si més no en ratolins.

Un projecte prometedor
Aconseguir una vacuna termoestable i que no necessiti xeringues, agulles i professionals preparats per administrar-la i que es pugui fabricar ‘al moment’ és un avenç importantíssim. Per aconseguir-ho es van basar en aquest nou sistema de pegats, de la mida d’una ungla, que s’estan desenvolupant per a diverses malalties com la pòlio. El prototip actual pot produir unes 50 vacunes al dia, però les versions futures podrien ser més ràpides.
Gràcies a aquesta màquina, doncs, en el futur es podrien produir vacunes on i quan facin falta, sense que calguin línies de subministraments que arribin fins a l’indret més remot ni tampoc contenidors refrigerats per emmagatzemar-les. Tot i que ara està preparada per produir vacunes d’ARNm, en el futur es vol adaptar perquè en faci d’altres tipus, com ara de proteïnes o de virus desactivat. De fet, el mateix sistema es pot fer servir per elaborar medicaments que s’administrin fàcilment.