Un nou estudi ha aconseguit crear un mapa de com es desenvolupa la capacitat dels infants de riure i fer bromes a través dels seus primers anys de vida. El treball, publicat a la revista ‘Behaviour Research Methods’ i elaborat per investigadors de la Universitat de Bristol, a Anglaterra, ha seguit 700 infants de tot el món des del seu naixement fins els quatre anys i ha identificat el procés d’aparició del sentit de l’humor.

L’objectiu d’aquesta investigació era esbrinar quins tipus d’humor existeixen durant les primeres etapes del desenvolupament i en quin moment apareixen. Per fer-ho, es va crear un qüestionari de vint preguntes i es va demanar als pares de 671 infants que el completessin amb el que haguessin observat sobre el desenvolupament de l’humor dels seus fills. Així, sembla que els primers indicis de reconeixement de l’humor són a partir d’un mes. Als dos mesos, la meitat ja el saben reconèixer i, quan arriben als 11 mesos de vida, comencen a crear les seves primeres bromes. A més, un cop descobert com fer-ho, l’estudi indica que la meitat dels infants fan una broma com a mínim cada tres hores.

Un infant rient | Pixabay
Un infant rient | Pixabay

Pel que fa als tipus d’humor, se’n van detectar fins a 21. Abans del primer any, els infants reconeixen l’humor físic, el visual i l’auditiu, com ara les bromes d’amagar-se i aparèixer (“taaat!”), així com les pessigolles, les ganyotes, les postures corporals estranyes, les veus i els sorolls graciosos, la persecució i l’ús incorrecte d’objectes, com ara ballar amb una escombra. Després del primer any, els infants també comencen a reconèixer humor relacionat amb els ensurts o els tabús, com ara les bromes al vàter, com també les relacionades amb comportaments diferents dels habituals, com seria el cas d’imitar els animals. Més endavant, a partir dels dos anys, l’humor comença a reflectir el desenvolupament del llenguatge, com ara confondre els noms i els sons dels animals o les paraules que no tenen cap sentit. Finalment, als tres anys els nens comencen a jugar amb les normes socials, com ara dir paraulotes per fer riure, i comencen a mostrar signes d’entendre formes d’humor més complexes.

Així, els resultats d’aquest estudi reafirmen la idea que el desenvolupament de l’humor és un procés complex que es produeix especialment durant els primers quatre anys de vida, una informació que no només té un valor per sí mateix sinó que també dóna molta informació sobre el desenvolupament cognitiu i social dels infants.

Nou comentari