Aquesta setmana, el Delta del Llobregat està sent visitat per pràcticament un centenar de flamencs (Phoenicopterus roseus). Aquest dijous, segons va informar el Consorci del Delta del Llobregat, encara se’n van comptabilitzar fins a 95 en diversos espais.
Tot i que és habitual veure aquests animals als espais del tram baix del riu, el número d’animals observats aquest any és extraordinari. El flamenc rosat normalment viu al riu Ebre i a la Camarga però durant aquesta època de l’any, durant la seva migració, té el Delta del Llobregat com un dels seus espais de parada diürna, ja que aquests animals volen de nit i descansen mentre hi ha llum solar.
Aquestes migracions, però, no són les típiques migracions estacionals nord-sud, sinó d’un altre tipus al voltant del Mediterrani, i que no és estacional, que va del delta de la Camarga a Sardenya i després cap a Esmirna (Turquia), Tunísia, l’estat espanyol i el nostre país.
Els espais naturals del delta del Llobregat són un indret important per les rutes migratòries d’aquesta i altres espècies. És per això que l’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, ha demanat diverses vegades tant a la Generalitat com al govern espanyol que en millorin la protecció. Una petició que, fa un any, també va fer Europa a l’estat espanyol, en aquest cas en forma d’advertiment.

Mijoler reclama amb urgència que s’aprovi el Pla de Protecció del Medi Natural i del Paisage del Delta del Llobregat i, també, que s’executin les inversions compromeses per tal de millorar la gestió dels recursos hídrics als estanys del litoral. D’altra banda, en la part tocant a l’aeroport, l’alcalde del Prat també exigeix a Aena que abandoni definitivament el seu projecte d’ampliació de les instal·lacions, aturada a finals de 2021 per les protestes de diversos col·lectius i que posaria en perill aquest espai tan significatiu per a la biodiversitat metropolitana.