Un equip internacional d’investigadors ha aconseguit enregistrar per primera vegada l’activitat de pops mentre es movien lliurement. Els resultats d’aquest estudi, publicats a ‘Current Biology’, encara no permeten saber com ho fa el cervell d’aquests animals per controlar el seu comportament, però suposa un avenç en l’estudi del sistema nerviós d’uns animals fascinants i que han intrigat els científics des de fa molt de temps. A més, sembla que s’han trobat alguns patrons inesperats i que caldrà analitzar en profunditat.
Uns animals difícils d’estudiar
Normalment sempre havia estat molt difícil fer cap tipus de lectures en aquests animals, fins i tot si estan sedats, perquè tenen un cos molt tou i és difícil instal·lar-los instruments de mesura. Quan estan desperts, a més, són agressius i intel·ligents i, per tant, no els agrada que els manipulin i que els posin sensors quan estan desperts.

La solució que han trobat els científics és adaptar aparells pensats per a ocells i insertar-los quirúrgicament a tres pops. A més, també els van posar elèctrodes a zones del seu cervell que es creu que treballen en l’aprenentatge i la memòria. Gràcies a això, van poder registrar la seva activitat durant 12 hores mentre feien vida normal.
Patrons sorprenents
Alguns patrons d’ones cerebrals detectats s’assemblen a l’activitat de l’hipocamp del cervell humà, que té un paper molt important en la consolidació de la memòria. Altres patrons observats s’assemblen als que controlen el cicle de la vigília i el son en altres animals. Finalment, hi havia altres ones cerebrals que no s’assemblen a res que s’hagi vist mai. Són molt lentes, a un ritme de dues per segon, i molt potents, cosa que apunta a un nivell de sincronització molt elevat entre les neurones.

L’observació d’aquests patrons és molt curiós però encara és aviat per treure conclusions sobre la seva relació amb comportaments o tipus de cognició concrets. Per fer-ho caldria fer experiments amb tasques repetitives i, així, entendre millor com s’activen aquestes àrees del cervell quan els pops estan aprenent.
Una tècnica amb molt de recorregut
Gràcies a aquesta tècnica, però, es podrien examinar elements del comportament dels pops que han estat un misteri fins ara, com ara la seva capacitat de canviar de color, la seva visió sorprenentment esmolada, els patrons de son i fins i tot la manera com controlen els tentacles. Tenint en compte que són animals molt intel·ligents, a més, es podria estudiar com funciona el sistema nerviós d’aquests animals i quines semblances i quines diferències hi ha en altres organismes amb capacitats cognitives elevades, inclosos els humans.