Ja fa mig segle que els científics van descobrir que l’auxina és “l’hormona del creixement” de les plantes, de què depèn el desenvolupament de totes les espècies vegetals. No ha estat fins ara, però, qua un equip d’investigadors no ha descobert com ho fa aquesta molècula per aconseguir que una sola cèl·lula vegetal s’acabi convertint en un arbre. Hi ha dos camins principals per dur a terme aquest procediment que posa en marxa el creixement de les plantes i, recentment, un d’ells ha esta descrit en un article a la revista ‘Nature’.

Les cèl·lules de les plantes tenen parets que són com una closca, formades de cel·lulosa, hemicel·lulosa i pectina. Aquests tres components són els que els donen forma i també els que les mantenen unides i donen als teixits de les plantes la seva gran resistència. Estant tan ben enganxades, però, com si fossin un mur, el moviment i el creixement de les plantes resultava un misteri, i hi havia diverses teories que miraven d’explicar-ho. Una d’elles és que, quan la planta ha de crèixer, l’auxina fa que les seves cèl·lules es tornin acídiques, afluixant els enllaços entre els components i permetent que les parets s’expandeixin. Ara, s’ha descobert que l’auxina activa aquesta acidificació activant l’injecció de protons a les parets cel·lulars, baixant-ne el pH. En augmentar l’acidesa, una proteïna anomenada expansina trenca els enllaços entre la cel·lulosa i l’hemicel·lulosa i permet que les cèl·lules s’expandeixin. La injecció de protons, a més, també augmenta l’absorció d’aigua de la cèl·lula, fent que augmenti la pressió i fent que, si les parets són més fluixes, s’infli.

Una altra de les maneres com l’auxina fa créixer les plantes és activant una expressió genètica als nuclis de les cèl·lules que s’encarrega d’augmentar els factors d’expansió i d’altres reguladors del creixement. Aquest mecanisme també fa augmentar l’acidesa de les cèl·lules i, per tant, en facilita el creixement. La combinació d’aquests dos camins és el que fa que les plantes creixin i es desenvolupin, i això no només és important a nivell teòric sinó que pot ser útil a l’hora de conèixer millor el creixement de les fruites, les llavors i les arrels en les plantes de conreu, per exemple. Descobrir com creixen les plantes, a més, podria ser d’utilitat a l’hora de buscar processos anàlegs en els animals, inclosos els humans.