Troben un robí que conté restes dels primers organismes de la Terra

L’anàlisi d’algunes de les joies més antigues que s’han trobat mai ha culminat amb un equip de la Universitat de Waterloo, al Canadà, publicant dos articles a dues revistes científiques diferents. Entre els descobriments fets, un de sorprenent: un robí de 2.500 milions d’anys que conté residus de carboni que havien estat part de formes de vida ancestrals.

L’origen d’aquest robí és Grenlàndia, on hi ha alguns dels dipòsits més antics d’aquestes pedres precioses que es coneixen al món, i els investigadors van analitzar-ne una de particularment antiga per entendre millor en quines condicions es formen. La sorpresa va ser que, durant la seva investigació, van veure que el robí contenia grafit, un mineral fet només de carboni. Quan el van analitzar, a més, van arribar a la conclusió que eren restes d’un organisme primitiu. El descobriment, a més d’inesperat, pot ser molt útil, ja que la presència de grafit al robí, i el seu origen, pot donar pistes sobre com es va formar.

Gràcies al grafit, de fet, els científics van poder comprovar una propietat que s’anomena composició isotòpica dels àtoms de carboni, que en mesura la quantitat relativa en diverses formes. Així, si la immensa majoria d’àtoms de carboni tenen una massa de 12 unitats, n’hi ha alguns de 12, 13 o 14, com el que es fa servir per la datació, però la matèria viva està formada de carboni-12, que és més fàcil d’incorporar a les cèl·lules. És per això, precisament, que els investigadors van saber que aquest grafit havia estat vida, probablement microorganismes com ara cianobacteris, que van morir com a mínim fa 2.500 milions anys, és a dir, quan l’oxigen encara era escàs a l’atmosfera i la vida maldava per sobreviure en unes condicions molt dures. Les restes dels primers éssers que van viure al nostre planeta, sovint, s’amaguen als llocs més inesperats.