El Nobel de Química reconeix una revolució en la creació de molècules

Benjamin List i David W.C. MacMillan van desenvolupar un sistema que marcat la indústria farmacèutica

Aquest dimecres, Benjamin List i David W.C. MacMillan van ser guardonats amb el Premi Nobel de Química, per haver ideat una manera “enginyosa”, en paraules del mateix comitè suec, d’elaborar molècules, una revolució que ho va afectar absolutament tot, de la indústria farmacèutica a la creació de condiments alimentaris. De fet, en paraules de Goran Hansson, secretari general de la Reial Acadèmia Sueca de Ciències, l’alemany List i l’escocès MacMillan fins i tot han fet la química “més verda”.

El descobriment pel què els dos científics han rebut el Premi Nobel és l’anomenada “organocatàlisi assimètrica”. Tradicionalment, és a dir, fins fa uns vint anys, la unió d’àtoms d’una manera concreta per formar molècules només es podia accelerar amb dos catalitzadors. List i MacMillan, però, treballant en el mateix però de manera independent, es van adonar que es podien fer servir petites molècules orgàniques per fer el mateix que, fins aleshores, es feia amb grans enzims i amb catalitzadors metàl·lics. Així, les reaccions es podien fer de manera “precisa, barata, ràpida i respectuosa amb el medi ambient”, com va explicar Pernilla Wittung-Stafshede, membre del comitè dels Nobel, que va afegir que aquest descobriment “ja està beneficiant enormement la humanitat”.

El cert és que, a dia d’avui, les eines descobertes per List i MacMillan s’han convertit en força comunes i es fan servir en moltíssim camps diferents, de la creació de nous medicaments fins a la producció de químics per a la indústria. Un descobriment, a més, que també és molt simple, i és per això que el responsable del Comitè del Nobel de Química, Johan Åqvist, va afirmar mig de broma que “molta gent s’ha preguntat per què no hi havíem caigut abans”. List, de fet, en rebre el premi va afirmar que ell mateix pensava, fins que es va adonar que funcionava, que havia tingut una “idea estúpida”.

Ara, List i MacMillan compartiran aquest Premi Nobel, juntament amb els gairebé un milió d’euros que l’acompanyen.