Una espècie invasora de gripau s’ha convertit en caníbal per continuar propagant-se

Els gripaus gegants, un problema ecològic de primer ordre a Austràlia, han començat a menjar-se entre ells

El gripau gegant, originari d’Amèrica del Sud, és un símbol del perill que suposen les espècies invasores. Després de ser introduït a diversos indrets del món perquè combatés plagues dels cultius, aquest animal ha esdevingut una plaga en sí mateix, i un dels llocs on aquesta situació és més greu és a Austràlia, on no té depredadors ni paràsits naturals i, com que és verinós, és un perill per a les espècies que intenten alimentar-se’n.

Darrerament, però, s’han observat comportaments estranys. En un article a la revista ‘PNAS’, un equip d’investigadors explica com l’únic depredador del gripau gegant a Austràlia és ell mateix, que ha desenvolupat una tendència a alimentar-se de les cries dels seus congèneres. Aquest canibalisme sembla ser que és una resposta evolutiva a la falta de competència d’altres espècies, i sembla que fins i tot ha desenvolupat una resposta evolutiva als perills del canibalisme.

Gripau gegant | Pxfuel

Els investigadors afirmen que l’origen de tot plegat és que la invasió d’Austràlia ha accelerat la pressió evolutiva perquè els recursos són limitats per a la gran quantitat de gripaus que hi ha. A l’illa, de fet, la densitat de població de gripaus és 10 cops més gran que al seu hàbitat natural. És per això que s’ha observat com els capgrossos d’aquests animals es devoren entre ells en bassals on s’han fet grans postes d’ous. Aquest comportament, molt rar a Amèrica del Sud, és habitual a Austràlia, i fins i tot els experiments duts a terme amb ous i capgrossos d’un i altre lloc han confirmat l’agressivitat excepcional dels darrers.

Això, però, no sembla que hagi de ser un fre a la reproducció del gripau gegant: a causa de la pressió del canibalisme, els gripaus també han evolucionat per desenvolupar-se més ràpid i, si a Amèrica del Sud un capgros triga cinc dies a convertir-se en gripau, a Austràlia només en necessita tres.