Els descobriments científics imprescindibles de 2021

Aquest any, malgrat la pandèmia, la investigació científica no s’ha aturat. Això ha dut a descobriments molt remarcables en diversos camps, com ara l’estudi del clima de la Terra des de la formació del planeta, la troballa de nous animals extingits que es desconeixien fins ara o, fins i tot, una revolució en el món de la física. D’entre tots ells, a ‘Món Planeta’ recuperem el que els nostres lectors heu considerat més digne d’esment en una llista, ara que l’any és a punt d’acabar-se.

Erupció volcànica | Pxfuel

1 – Un hivern volcànic va iniciar una extinció massiva fa 250 milions d’anys. La baixada dràstica de les temperatures es va combinar amb altres factors per provocar una catàstrofe ecològica.

Les restes fòssils que han estat identificades com d'una esponja de fa 890 milions d'anys | University of Ontario
Les restes fòssils que han estat identificades com d’una esponja de fa 890 milions d’anys | University of Ontario

2 – Els animals van aparèixer a la Terra milions d’anys abans que no ens pensàvem. El descobriment d’una esponja fossilitzada de fa 890 milions d’anys la converteix en l’animal més antic que es coneix.

L'animal descobert al Canadà i que va viure fa 500 milions d'anys | Royal Ontario Museum
L’animal descobert al Canadà i que va viure fa 500 milions d’anys | Royal Ontario Museum

3 – Troben les restes d’un animal gegant i molt estrany que va viure fa 500 milions d’anys. El ‘Titanokorys gainesi’ va viure al Cambrià, quan van aparèixer els avantpassats de la majoria de la fauna moderna.

Una espècie del gènere Polycarpa | Wikimedia Commons

4 – Descobreixen un animal que pot regenerar tots els seus òrgans fins i tot si se’l talla en tres. Ha estat trobat a la mar Roja i pertany al fílum dels cordats, com tots els vertebrats.

L'anella emprada per a l'experiment Muon g-2 al Fermilab (Batavia, Illinois) | Wikimedia Commons
L’anella emprada per a l’experiment Muon g-2 al Fermilab (Batavia, Illinois) | Wikimedia Commons

5 – Descoberta una possible cinquena força de la natura que podria canviar les lleis de la física. Durant un experiment, el comportament de les partícules subatòmiques va donar resultats inesperats, indicant als científics que hi havia un element en joc que desconeixien.