L’ambre d’un jaciment de Terol, una finestra a l’era dels dinosaures

Al jaciment d’Ariño, a Terol, s’hi ha trobat unes restes excepcionals d’ambre que han permès saber com era la vida en aquell indret fa 110 milions d’anys. En aquell moment, a finals del Cretaci, era una regió pantanosa amb un bosc resinífer, amb coníferes i sotaboscos de falgueres i plantes amb flor primitives. Un entorn perfecte per a la vida d’insectes, tortugues, cocodrils, mamífers i dinosaures.

La reconstrucció, publicada a ‘eLife’ amb la participació d’investigadors de la Universitat de Barcelona, confirma el jaciment com un dels més importants del Cretaci a nivell mundial. L’antiga mina de lignit a cel obert d’Ariño es distingeix per la seva quantitat de restes de vertebrats i també d’ambre molt ric en restes biològiques, especialment d’insectes i altres artròpodes.

Un insecte atrapat en ambre | Universitat de Barcelona

Sergio Álvarez Parra, primer autor de l’article i membre de la Facultat de Ciències de la Terra de la UB i de l’Institut de Recerca de la Biodiversitat de la UB (IRBio), explica que és “un dels més prolífics del món” i que se n’han obtingut restes “d’onze grups d’insectes, a més d’àcars, aranyes, pèls de mamífer i un fragment de ploma de dinosaure”. Així, s’ha demostrat l’encert de mostrejar el jaciment. Trobar ambre amb contingut fòssil al costat de restes de dinosaure és excepcionalment estrany i només s’ha trobat a tres llocs més a tot el món.

A Ariño, a més, les restes de vertebrats i d’altres espècies a l’ambre són “especialment abundants i diverses”, segons Ricardo Pérez de la Fuente, del Museu d’Història Natural de la Universitat d’Oxford. A més, l’estudi de l’ambre ha permès diferenciar-lo entre el provinent de resina de troncs i branques i el produït per les arrels. D’aquests, només el primer tenia restes d’artròpodes. A més, aquest ambre es va trobar al mateix lloc on els arbres van produir la resina, una pecularitat “que s’identifica per primer cop al registre fòssil”, segons Xavier Delclòs, catedràtic de Dinàmica de la Terra i l’Oceà de la UB i membre de l’IRBio.

Excavacions al jaciment d'Ariño (Terol) | Universitat de Barcelona
Excavacions al jaciment d’Ariño (Terol) | Universitat de Barcelona

Aquest fet i el descobriment de mosquits hematòfags conservats en ambre al costat de dinosaures fa que, fins i tot, sigui possible que els mosquits piquessin aquells mateixos dinosaures, en una altra referència directa a l’argument de ‘Jurassic Park’. Des de 2010, a Ariño s’hi han trobat més d’11.000 fòssils, i s’espera que els treballs continuïn el 2022.