Observen en una sola imatge un forat negre i el raig que expulsa

Per primera vegada, un equip d’astrònoms ha observat en una sola imatge l’ombra del forat negre del centre de la galàxia Messier 87 i el raig que expulsa. Gràcies a aquestes observacions, que es van fer l’any 2018 amb tres telescopis terrestres, s’espera comprendre millor com es produeix aquest fenomen, tal com expliquen els investigadors en un article publicat a ‘Nature’.

Un fenomen conegut però que amaga molts misteris

La majoria de galàxies tenen un forat negre supermassiu al centre i, tot i que són coneguts per devorar la matèria que els envolta, també llencen raigs de matèria que arriben més enllà de les galàxies on es troben. Comprendre com es produeixen aquests raigs és un dels grans reptes de l’astronomia ja que, tot i que se sap que provenen de la regió que envolta els forats, no se sap com passa tot plegat. Per fer-ho, caldria observar el seu origen de tan a prop com sigu possible.

Antenes de l'ALMA durant la nit al desert d'Atacama | D.P.
Antenes de l’ALMA durant la nit al desert d’Atacama | D.P.

Una imatge que pot ajudar a resoldre l’enigma

És justament això el que fa aquesta darrera imatge, mostrar com la base del raig està connectada a la matèria que gira al voltant del forat negre de la galàxia M87, que es troba a 55 milions d’anys-llum de la Terra i que té una massa 6.500 milions de cops superior a la del Sol. Si fins ara s’havia aconseguit imatges per separat tant del forat com del raig, ara s’han pogut veure tots dos junts.

Aquest tipus d’observacions, en el futur, permetran continuar revelant els secrets dels forats negres supermassius i dels raigs que emeten, observant aquesta regió a diverses longituds d’ona per veure’l completament. Durant els propers anys, doncs, el coneixement sobre aquests cossos i sobre els fenòmens que tenen lloc al seu voltant podria augmentar moltíssim, ajudant-nos a comprendre millor el funcionament dels forats negres i, de retruc, de tot l’univers.

El descobriment d’un forat negre solitari sorprèn els astrònoms