Observen per primer cop un disc de formació lunar al voltant d’un exoplaneta

És a uns 400 anys-llum de nosaltres i l'ha localitzat el telescopi ALMA

Per primera vegada, s’ha localitzat un disc de formació lunars al voltant d’un planeta de fora del nostre Sistema Solar. El disc, conegut com a disc circumplanetari, és al voltant de l’exoplaneta PDS 70c, un dels dos planetes enormes, semblants a Júpiter, que orbiten una estrella a 400 anys-llum de nosaltres. Els descobridors del disc, que han publicat la seva troballa a la revista ‘The Astrophysical Journal Letters’, el van observar amb la xarxa de telescopis ALMA del desert d’Atacama, a Xile.

Segons expliquen, el diàmetre del disc és prou gran com per cobrir la distància entre la Terra i el Sol i hi ha prou material com per formar tres llunes com la nostre. Dit d’una altra manera: és 500 vegades més gran que els anells de Saturn. Aquest descobriment, i les dades que se n’han obtingut, seran molt útils per conèixer millor la formació de llunes en sistemes estel·lars joves i també per saber més coses sobre la formació de planetes, que es formen del gas i la pols que, de manera semblant a aquest cas, giren al voltant de les estrelles. Gràcies al descobriment d’aquest disc, de fet, es podran demostrar o refutar teories sobre la formació planetària que no s’havien pogut posar a prova fins ara.