Una civilització extraterrestre amb una tecnologia prou desenvolupada podria enviar missatges quàntics a la Terra. Segons un article publicat a la revista ‘Physical Review D.’, ha quedat demostrat que les partícules de llum, és a dir, els fotons, poden viatjar distàncies enormes a través de l’espai interestel·lar sense perdre la seva naturalesa quàntica. Per tant, a l’hora de buscar senyals enviats per intel·ligències alienígenes, els investigadors també podrien buscar missatges quàntics.

Una tecnologia en desenvolupament

A la Terra, diversos equips de científics estan treballant per desenvolupar la comunicació quàntica, una tecnologia que fa servir partícules per enviar informació i que podria ser molt més segura que els mitjans fets servir fins ara. Si en algun lloc de l’Univers hi ha una civilització extraterrestre avançada, doncs, també podrien haver aconseguit aquesta capacitat.

Un planeta orbitant molt a prop de la seva estrella | NASA
Una civilització extraterrestre que hagués desenvolupat la comunicació quàntica podria enviar missatges a distàncies difícils d’imaginar | NASA

El problema de la comunicació quàntica, però, és la decoherència, un procés mitjançant el qual es destrueix la interferència quàntica, resultat del principi de superposició. Això passa a causa de la interacció amb els voltants però a diferència de la Terra, on la densitat de matèria és molt més alta, a l’espai és molt baixa i, per tant, es podria suposar que les partícules poden desplaçar-se durant molt més temps abans que això passi.

Una nova possibilitat de contacte

Per comprovar-ho, dos científics de la Universitat d’Edimburg (Escòcia) han mirat de calcular quina distància pot viatjar la llum, i concretament els raigs X, abans de topar amb cap massa. Els seus resultats indiquen que els fotons de raigs X podrien travessar la Via Làctia (106.000 anys-llum aproximadament) i fins i tot molt més.

Partint d’aquest descobriment, els investigadors plantegen quines estratègies es podrien fer servir per mirar d’interceptar aquests possibles missatges quàntics. Una d’elles és basar-se en la teleportació quàntica, un procés de comunicació a través del qual la informació quàntica es pot transmetre d’un lloc a un altre. Com que aquest procés requereix comunicació clàssica i l’entrellaçament quàntic prèviament compartit entre l’emissor i el receptor, els científics podrien buscar aquestes senyals simultànies com a indicador d’un missatge enviat per una civilització alienígena.

A la Via Làctia hi podria haver civilitzacions avançades disposades a atacar la Terra | Pixabay