Una nana blanca ha estat confirmada en un article publicat a la revista ‘Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters’ com la que gira més ràpid que s’ha vist mai. L’equip encarregat de fer-ho, format per astrònoms de la Universitat de Warwick (Anglaterra) han calculat que gira sobre sí mateixa cada 25 segons, una velocitat increïble tenint en compte que, a més de ser de la mateixa mida que la Terra, té una massa 200.000 vegades més gran.

Segons sembla, la nana blanca, una estrella que va esgotar tot el seu combustible i es va alliberar de les seves capes exteriors, és el segon exemple que s’ha trobat de propulsió magnètica en setanta anys. Com a part d’un sistema binari, està arrencant plasma de la seva companya, més gran, fent que caigui al seu equador a gran velocitat i donant-li l’energia que li cal per girar tan ràpid abans de llençar-la a l’espai a una velocitat propera als 3.000km/s. Aquesta nana blanca, que es coneix amb el nom de J0240+1952, gira un 20% més ràpid que la que tenia el rècord fins ara, que girava sobre ella mateixa cada 29 segons.

La nebulosa de l'Hèlix, formada quan la nana blanca al seu centre va alliberar les seves capes exteriors  | NASA
La nebulosa de l’Hèlix, formada quan la nana blanca al seu centre va alliberar les seves capes exteriors | NASA

Els investigadors afirmen que, en algun moment, J0240+1952 va desenvolupar un camp magnètic molt fort, que fa que el plasma sigui expulsat de l’estrella o vagi cap als pols, on es concentra en punts brillants que, mentre gira, fan pulsacions de llum que es poden observar des de la Terra i que s’han fet servir mer mesurar-ne la velocitat de rotació. Tenint en compte la seva mida i massa, i que haurà girat sobre ella mateixa diversos cops en el temps que es triga a llegir a l’article, és una velocitat increïble. De fet, segons els astrònoms, ha de tenir una massa superior a la mitjana per no autodestruïr-se. Una altra de les meravelles violentíssimes de l’Univers que hem pogut descobrir i que ens recorda quant ens queda per aprendre.