Teisa prova autobusos 100% elèctrics a quatre línies de transport urbà de Girona

L’empresa gironina de transports Teisa està fent proves amb autobusos cent per cent elèctrics en quatre línies de transport urbà de Girona. S’emmarquen dins el projecte de la xarxa de carril ràpid BRCAT Salt-Girona impulsat per la Generalitat de Catalunya. El grup, que ja planifica adaptar la cotxera de Montfullà per incorporar els vehicles elèctrics a la flota, torna així als seus orígens. “La nostra voluntat és transitar cap a l’electromobilitat i anar cap a la descarbonització”, subratlla el gerent de la companyia, Àlex Gilabert. A les comarques gironines, el corredor BRCAT Salt-Girona és el primer que s’ha planificat dins la xarxa que s’impulsa arreu del país. 101 anys després, Teisa ha recuperat autobusos totalment elèctrics per fer proves en quatre línies de transport urbà de Girona (L3, L4, L6 i L9). Les proves s’estan duent de la mà de dos fabricants: l’autobús Urbino de Solaris, que va circular per la ciutat dies enrere, i l’ie tram d’Irizar, en circulació fins al 19 de maig (tots dos de 12 metres de llargada).

Per als propers mesos Teisa ha planificat més proves amb autobusos d’altres fabricants, com Iveco, Volvo, BYD, Man o Caetano, i ja projecta l’adaptació de la cotxera de Montfullà per a la futura incorporació de vehicles elèctrics. D’aquesta manera, la companyia torna als orígens, ja que quan es va fundar, el 1920, va posar en funcionament dos òmnibus elèctrics impulsats per bateries que es recarregaven mitjançant l’energia nocturna sobrera de centrals hidroelèctriques del Pla de l’Estany. Teisa està quantificant l’autonomia diària i el desgast de les bateries en diferents condicions de consum -amb climatització o amb calefacció- fent previsió de la seva durabilitat i de quan s’haurien de canviar. Actualment, els autobusos 100% elèctrics permeten autonomies de fins a 200-250 km diaris. Per al 2022, els fabricants d’autobusos elèctrics preveuen una nova generació de vehicles amb bateries amb major densitat d’energia que podran permetre autonomies de fins a 300-350 km diaris. El pes de les mateixes bateries (actualment, de quasi 5 tones) i les parades més espaiades limiten l’ús d’aquests tipus de vehicles en l’ús interurbà (tot i que també existeix l’opció que es coneix com la càrrega ràpida d’oportunitat).

Segons subratlla la companyia, un altre aspecte important a tenir en compte són les inversions. El cost respecte un autobús convencional és entre 2,5 i 3 vegades superior, i també cal disposar d’una cotxera amb capacitat elèctrica suficient per fer càrregues nocturnes simultànies. “A la cotxera de Montfullà estem projectant la connexió a la xarxa de mitja tensió per estar preparats per operar i recarregar 20 autobusos 100% elèctrics en els propers anys, dissenyant la infraestructura elèctrica per fer el procés de recàrrega de la forma més òptima i eficient”, afegeix Gilabert. “Tan important és disposar del vehicle com operar-lo correctament i assegurar que al dia següent no queda aturat el servei per un problema a la xarxa o per una mala càrrega durant la nit”, precisa el gerent.

Teisa ja disposa de cinc vehicles híbrids (quatre d’urbans endotllables i un d’interurbà) i al setembre incorporarà un sisè autocar interurbà híbrid a la Garrotxa. També segueix l’evolució d’altres tecnologies, com la del bus d’hidrogen com a possible solució al 0% d’emissions per al transport públic interurbà i discrecional

Nou comentari