MonPlaneta
El preu del transport públic puja a Barcelona i es manté a Lleida, Tarragona i Girona
  • CA

El consell d’administració de l’Autoritat del Tranport Metropolità (ATM) ha acordat aquest dijous una actualització dels preus del transport públic d’un 2% de mitjana, que implicarà que la T-10 d’una zona passi de costar 9,95 euros a 10,20.

Les tres administracions consorciades –Generalitat, Ajuntament de Barcelona i Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB)– han acordat per unanimitat aquesta actualització, que va en línia de l’increment interanual de l’Índex de Preus al Consum (IPC)

La T-10, que costava 9,95 per a una zona des de 2015 perquè el 2016 i el 2017 el preu es va congelar, ara costarà 20,10 euros per a dues zones; 27,40 per a tres; 35,25 per a quatre; 40,50 per a cinc, i 43,05 per a sis zones.

El bitllet senzill puja cinc cèntims en una zona -fins els 2,20 euros-, i la T-Trimestre en aquesta zona costarà 145,30 euros -puja 3,30 euros-, mentre que la T-Dia augmenta 20 cèntims, fins als 8,60 euros.

La T-50/30 d’una zona s’apujarà a 43,50 euros -un euro més-, i tindran increments similars la T-Mes, que costarà 54 euros, i la T-70/30, que costarà 60,90 euros per a la primera zona.

L’ATM preveu majors ingressos per les tarifes -16 milions-, i ha decidit no incrementar el preu de la T-Jove a les sis zones, també en la versió per a famílies monoparentals i nombroses, i la T-Mes bonificada per a aturats.

L’augment es produeix després de cinc anys de “contenció de preus” i millores en prestacions de títols socials, amb els quals es realitzen un de cada quatre viatges, amb una política de tarificació social integrada que ha suposat un increment de cost, des dels 9,8 milions de 2011 als 46 milions actuals.

Lleida, Tarragona i Girona no pugen preus

Aquest manteniment de preus s’emmarca en la política de foment d’ús del transport públic i és possible perquè la Generalitat i les administracions consorciades mantenen les seves aportacions al sistema tarifari integrat.

L’ATM del Camp de Tarragona congela les tarifes dels títols de transport públic per a l’any 2018 i preveu tancar l’any amb una xifra propera als 20,5 milions d’usuaris, que suposa un increment d’un 5,5% respecte del 2016.

Pel que fa a l’evolució dels viatgers, l’ATM preveu tancar aquest 2017 amb una xifra propera als 20,5 milions. Això significa un increment d’un 5,5% respecte de l’any 2016 i, en valors absoluts, suposa guanyar 1 milió d’usuaris.

D’altra banda, també es mantenen congelades les tarifes per l’any que ve dels trens de Regionals i de les línies interurbanes d’autobús que no formen part del sistema tarifari integrat.

A Lleida també es congelen els preus i creix un 1,28% el nombre d’usuaris del transport públic a l’ATM de Lleida en termes interanuals i arriba als 8,4 milions

Pel que fa a l’evolució dels viatgers del sistema de transport públic, de gener a octubre de 2017, el sistema de transport públic de l’ATM de Lleida ha assolit la xifra de 6,9 milions de viatgers, el que suposa un augment de l’1,83% respecte del mateix període del 2016. Destaquen els increments en el sistema ferroviari i el servei d’autobusos urbans. Tenint el compte la demanda en termes interanuals, el creixement total és del 1,28%, amb més de 8,4 milions de viatges registrats i, en global, els serveis interurbans guanyen més de 80 mil usuaris.

A Girona el transport públic tampoc no puja de preu per aquest 2018 per quart any consecutiu.

Pel que fa a l’evolució de la demanda, durant els primers 10 mesos d’aquest 2017, més de 6 milions de persones han usat el sistema de transport públic de l’ATM de Girona, el que suposa un increment d’un 4% (gairebé 280.000 viatgers més) respecte del mateix període de 2016. Aquestes xifres confirmen la consolidació de la recuperació de la demanda iniciada l’any 2013.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa