Obtenen el genoma sencer d’una dona que va viure a l’Edat de Pedra, fa 6.000 anys
El tros de brea mossegat d’on s’ha extret l’ADN i l’indret on va ser trobat | Universitat de Copenhague

Gràcies a les marques que va deixar en un tros de brea, un equip de científics de la Universitat de Copenhague ha pogut desxifrar el genoma d’una dona que va viure a Escandinàvia a l’Edat de Pedra, fa uns 6.000 anys. És la primera vegada que s’aconsegueix el codi genètic complet d’un humà que va viure durant tant de temps sense haver-lo d’extreure dels seus ossos. Segons han publicat en un article a la revista ‘Nature Communications’, la informació genètica obtinguda ha permès saber que la dona, que han batejat com a “Lola”, tenia la pell fosca, els cabells de color castany fosc i els ulls blaus.

A partir del seu ADN, també han pogut trobar d’on provenia, ja que el seu aspecte també indica que tenia uns trets físics més semblants als dels caçadors recol·lectors del centre d’Europa que no pas als dels escandinaus de l’època. Per aquesta raó, els científics creuen que descendia d’una població de colons que va desplaçar-se cap al nord des d’Europa Occidental després que les glaceres es retiressin. En concret, les restes van ser trobades a Lolland, una illa de Dinamarca que està situada al mar Bàltic i que té el jaciment més important de l’Edat de Pedra de tot el país.

A més del seu codi genètic, els investigadors també van trobar el d’alguns bacteris patògens causants, entre d’altres, de la febre glandular i la pneumònia. Tot plegat gràcies a l’anàlisi de les marques de dents que “Lola” va deixar en un tros de brea, que escalfaven -i mossegaven- per fer-la més mal·leable i emprar-la com a cola per a les eines de pedra. Els científics estan molt sorpresos d’aquest descobriment i contents de com els ha permès tenir una finestra per conèixer com vivien les persones de fa sis mil·lennis, de què s’alimentaven i de quines malalties morien.