MonPlaneta
Noves iniciatives per a incentivar la venda de productes agroalimentaris de proximitat
  • CA
Un moment de la presentació d’avui. | Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació

El director general d’Alimentació, Qualitat i Industries Agroalimentàries del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya, Carmel Mòdol, ha presidit aquest dimecres al matí, a Lleida, una roda de premsa de presentació de noves iniciatives per a promocionar la venda de proximitat a la zona, en el marc del certamen Firabell, de Bellcaire d’Urgell. L’acte també ha comptat amb la catedràtica d’Història Moderna de la Universitat de Barcelona, Maria Àngels Pérez Samper; el vicepresident i secretari de l’Associació d’Empresaris Productors de Venda de Proximitat de la demarcació de Lleida, Llorenç Llop; l’alcalde de Bellcaire d’Urgell, Jaume Montfort, i la directora de la Fundació Institut Català de la Cuina i de la Cultura Gastronòmica, Pepa Aymamí. Es tracta d’una nova iniciativa de l’Associació d’Empresaris Productors de Venda de Proximitat de Lleida (AEPVP), que en aquesta ocasió se centra en el ‘Picadillo’ de corder, com a nou plat típic de Bellcaire d’Urgell, que es presentarà com un dels plats forts de Firabell 2019, de Bellcaire d’Urgell, que se celebrarà el 2 de juny.

En el decurs de l’acte d’avui, Carmel Mòdol ha volgut posar en valor tant les iniciatives de venda de proximitat, com el fet que aquestes són possibles gràcies a què “tenim el país agroalimentàriament més potent del món, tenint en compte les nostres proporcions, i això es basa en la gran varietat de productes de proximitat, l’excel·lència productiva, i la màgia de la nostra cuina, reconeguda arreu”. Mòdol també ha subratllat la “forta implicació del Departament en l’impuls de la venda de proximitat, un àmbit estratègic per al futur agroalimentari del país, i alhora per a assegurar la supervivència i l’expansió del nostre sector primari”. Per la seva banda, Pepa Aymamí ha remarcat que l’origen d’una iniciativa com aquest ‘Picadillo’ rau en la voluntat de “fer arribar al públic els productes de proximitat, d’aquí aquest plat a base de corder i altres productes ubicats al territori”, i també s’ha referit a la importància de menjar en societat, motiu pel qual el plat es presentarà en un dinar popular, de la mà de l’Associació de dones de Bellcaire d’Urgell, i els cuiners Sergi de Meià i Joel Castanyé.

Un moment de la presentació d’avui. | Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació

La catedràtica Maria Àngels Pérez Samper ha explicat la història i els testimonis escrits d’aquest tipus de plat tradicional que és el ‘Picadillo’, ja citat en el receptari ‘La Cuynera Catalana’ de 1835, i que estarà elaborat amb productes de les comarques de Lleida: corder, poma, pera amb Denominació d’Origen Protegida (DOP), ceba, all, safrà, i carbassó. L’alcalde de Bellcaire d’Urgell, Jaume Montfort, ha posat en valor Firabell, responent a la voluntat de tenir una fira dedicada als productes de proximitat i la voluntat d’ampliar el programa d’activitats centrades en aquesta matèria. I el vicepresident i secretari de l’Associació d’Empresaris Productors de Venda de Proximitat de la demarcació de Lleida, Llorenç Llop, ha incidit en la finalitat d’aquesta entitat de promoure i donar a conèixer el producte de proximitat.

Val a dir que l’Associació de productors de Venda de Proximitat de Lleida és la primera associació de productors de venda de proximitat operativa a Catalunya des de 2014. Actualment, hi ha més de 600 productors de les comarques de Lleida inscrits en el segell ‘Venda de Proximitat’, i amb l’esmentada Associació lleidatana es pretén que els productors s’organitzin i participin d’actuacions coordinades o en xarxa que permetin millorar la comercialització i distribució dels seus productes. Així, després de l’èxit de Firabell 2018, l’AEPVP Lleida creu imprescindible la seva presència en l’edició del 2019 per a continuar la tasca de promoció del segell ‘Venda de Proximitat’ entre els productors lleidatans. L’objectiu és presentar i promocionar els productes amb aquest segell, i buscar noves maneres d’incentivar el consum per part del públic general i també dels restauradors.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa