L’estil de vida dels neandertals a les Teixoneres no va variar en 20.000 anys

Un nou estudi analitza els usos i costums que van tenir aquests homínids a la Cova de les Teixoneres

Excavació en la Cova de les Teixoneres, Moià

Excavació en la Cova de les Teixoneres, Moià | Europa Press

Investigadors de l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) han descobert que els campaments dels neandertals a la Cova de les Teixoneres de Moià (Barcelona) van mantenir la seva estructura bàsica durant més de 20.000 anys.

En un comunicat, la institució ha explicat que els neandertals van mantenir els seus mateixos costums en el període comprès entre fa 60.000 i 40.000 anys: se situaven en el principi de la cova, no a l’interior, i el foc funcionava com a “element central i catalitzador de les activitats domèstiques”, ha detallat la investigadora Ruth Blasco.

L’estudi, publicat a ‘Scientific Reports’, ha analitzat la distribució espacial dels objectes recuperats en el jaciment de la cova: eines de pedra, fragments d’ossos i dents d’animals menjats, restes de les fogueres i, fins i tot, la disposició de les pedres de calcària caigudes del sostre i les parets; s’han analitzat uns 38.000 objectes i gairebé 6.000 blocs de calcària.

Situar-se en l’entrada tindria un sentit, segons l’investigador Jordi Rosell, per “aprofitar la llum del dia i evitar les concentracions del fum de les fogueres”, així com per allunyar-se de la foscor i humitat de les profunditats, més utilitzades per carnívors com hienes.

Més enllà dels denominadors comuns –la ubicació i l’ús del foc– les ocupacions humanes a Teixoneres van ser molt més freqüents del que pensaven els investigadors i va haver-hi models diferents: “Des d’ocupacions de molt curta duració, autèntics bivacs, fins campaments de durades més llargues, de diverses setmanes o potser de mesos”, ha explicat Blasco.