Identificats 55 productes gastronòmics singulars de la demarcació de Barcelona

La Xarxa Productes de la Terra i la Diputació de Barcelona fan balanç dels productes que destaquen per les seves característiques úniques

Xarxa Productes de la Terra

Una cinquantena d’empreses que pertanyen a la Xarxa Productes de la Terra i una cinquantena de comerços de Barcelona han participat, aquest dimarts a la IV Jornada de networking empresarial amb l’objectiu que les empreses productores puguin ampliar els seus contactes comercials i obrir noves possibilitats de negoci.

Impulsada per la Diputació de Barcelona, la Xarxa de Productes de la Terra té la finalitat de preservar i enfortir el teixit empresarial de productes alimentaris locals i de qualitat de la demarcació de Barcelona, per tal que les empreses siguin més competitives i sostenibles.

Segons ha explicat la diputada de Promoció Econòmica i Ocupació, Sònia Recasens, gràcies a l’assessorament d’experts de gastronomia de diferents àmbits «la Xarxa ha identificat 55 productes que, per les seves característiques, són genuïns i singulars de la demarcació de Barcelona, com la llonganissa de Vic, el cigronet de l’Anoia, la mongeta del ganxet, la maduixa del Maresme, el vi DO Penedès o les gambes de Vilanova».

Un producte singular és aquell que destaca per les seves característiques úniques que el distingeixen de la resta i que està arrelat a un territori concret on es produeix o s’elabora. Les particularitats dels productes singulars poden ser degudes a factors com la tradició, la innovació i la qualitat.

Creada ara fa vuit anys, la Xarxa compta amb un cens de prop de 1.200 empreses productores d’aliments amb trets singulars propis de la demarcació. Unes empreses que, segons càlculs de la Diputació de Barcelona, donen feina a unes 6.700 persones.

Les comarques amb més empreses censades són l’Alt Penedès amb 159 empreses que representa un 14% del total, seguida del Vallès Oriental amb 148 empreses, un 13% del total, i Osona, amb 137 empreses, un 10% del total. La comarca amb menys empreses seria el Garraf, amb 40, que representa un 4% del total.

Per sectors, de les 1.181 empreses, n’hi ha que tenen alguna “distinció” que les fa particulars: un 27% treballen amb producte singular, unes 286 empreses, un 25% són ecològiques i un 11% tenen més de 100 anys. I pel que al perfil de l’empresa, majoritàriament són microempreses de caràcter familiar, el titular de les quals és un home d’entre 35 i 65 anys, amb un màxim de 5 treballadors/es i amb relleu generacional assegurat.

Així mateix, la Xarxa ha permès recuperar 132 varietats locals, especialment de tomàquets i de llegums. Entre aquestes varietat es troben les mongetes seques del carall, de l’avellaneta rossa o les del ganxet terrer o els tomàquets de penjar de Rosa Ple, Ramellet o Bombeta taronja.

Mitjançant el Directori d’empreses i productes de la Xarxa es pot consultar la informació de contacte del miler de companyies classificades per sectors i destacant aquelles que produeixen o elaboren productes singulars, les que realitzen producció ecològica, les empreses amb una llarga trajectòria històrica i les que comercialitzen en circuit curt.

La Xarxa Productes de la Terra està integrada pels Consells Comarcals de l’Alt Penedès, l’Anoia, el Bages, el Baix Llobregat, el Maresme, Osona i el Vallès Oriental; el NODE Garraf, l’Agència de Desenvolupament del Berguedà, el Consorci per la Promoció dels Municipis del Moianès, el Consorci del Lluçanès i el Consorci de Turisme del Vallès Occidental. Amb la coordinació de la Diputació de Barcelona, dona cobertura pràcticament a tota la demarcació.

Nou comentari